آسیب شناسی در جنبش کردی-۸

نقد کتاب آسیب شناسی در جنبش کردی توسط تعدادی از هموطنان کُرد؛

مقالات تحلیلی نگاه نو – بدنبال انتشار کتاب آسیب شناسی در جنبش کُردی که مخالفین و موافقان جدّی و اثرگذاری را در پی داشت، موضع گیری های متعددی در خصوص اثر و نویسنده داشت! این بخش توسط تعدادی از هموطنان کُرد از طریق آدرس ایمیلی که در خاتمه آورده شده، برای نویسنده در تاریخ   1393/7/14ارسال شد، عین مطلب جهت استفاده درج می شود.

نکات مثبت کتاب آسیب شناسی در جنبش کُردی

۱-کتاب به درستی تمامی جنبش های کُردی را مورد مطالعه قرار داده و دلایل، عوامل و زمینه های شکل گیری این جنبش ها را بررسی کرده که می تواند مورد استفاده نهادهای امنیتی و کشوری قرار گیرد و از قدرت و ظهور دوباره این جنبش ها جلوگیری شود.

۲-کتاب جنبش های کُردی را عامل بیگانه قلمداد کرده و نشان داده که همه این جنبش ها در دوره های خاص تاریخی از جانب کشورهای گوناگون مانند روسیه حمایت شده اند.

۳-کتاب در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی بوده و با بررسی علمی نشان داده که انجام چنین کارهای علمی در زمینه دشمنان این مرز و بوم می تواند موثرتر از کارهای فیزیکی و جنگی باشد که خسارات مالی و جانی بیشتری دارد و همچنان مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامیده اند، باید به انجام چنین کارهای فرهنگی اقدام کرد.

۴-کتاب جنبش های کُردی را در کشورهایی که کردها در آن حضور دارند بررسی کرده، و از این لحاظ کتاب بسیار جامعی می باشد و سعی نموده است که این جنبش ها را با همدیگر مرتبط کرده به گونه ای که آنها را تاثیر پذیرفته از هم می داند و آنها را در یک سیر تاریخی قرار می دهد.

۵- این کتاب می تواند در زمینه سیاست های راهبردی برای برنامه ریزی آینده نظام سیاسی در ارتباط با مسائل قومیت ها موثر واقع شود.

۶-کتاب حاضر به بررسی زندگی، آثار و نظرات رهبران جنبش های کردی پرداخته و توجه زیادی در این کتاب به این رهبران شده، چرا که به دنبال این هدف است که این رهبران چگونه و از طریق چه روش هایی خواستند به اهدافشان برسند و چگونه توانستند افرادی را در کنار خود سازماندهی کنند این نیز می تواند برای شناسایی بیشتر آنها و برنامه هایشان مهم باشد و مطمئناً تاکنون نهادهای امنیتی به اهمیت این مسأله پی برده و از آن استفاده کرده اند.

۷-کتاب حاصل مطالعات گسترده نویسنده بوده و در حد رساله دکتری قابل بررسی و دفاع است و حتی خیلی از نویسندگان کُرد مسأله قومی خود را این گونه مفصل بررسی نکرده اند.

۸- بعضی از اطلاعات کتاب نسبت به بعضی از موضوعات کهنه بوده و تغییراتی در بعضی از آمارها خصوصاً آمارهای جمعیتی ایجاد شده که باید در چاپ های بعدی لحاظ شود.

۹- مطالعه این کتاب برای کُردها هم مفید است چرا که می توانند با مطالعه این کتاب به آگاهی تاریخی رسیده و نسبت به میهنشان بیشتر وفادار باشد چرا که آنها از همه ایرانیان، ایرانی تر بوده و از نوادگان مادها هستند و پس باید تا آخرین نفس از سرزمین ایران دفاع کنند.

۱۰-کتاب می تواند برای پژوهش های آتی در مورد کُردها به مانند یک کتاب مرجع باشد چرا که همه جنبش ها را به صورت جامع مورد بررسی قرار داده است.

۱۱- یکی از نکات ضعف کتاب در ارتباط با خدمات نیروهای کُرد در راستای دفاع از میهن اسلامی است خصوصاً نقش ییشمرگان کُرد مسلمان و نیروهای بومی بسیجی کُرد که مطمئناً  نقش بسیار بزرگی در دفاع از این آب و خاک داشته اند و هزاران شهید را تقدیم این آّب و خاک و رهبری معظم انقلاب و ایران اسلامی کرده اند و در طول تاریخ در جهت شکست جنبش های کُردی اقدامات متعددی را انجام داده اند.

۱۲- لازم است در چاپ های بعدی به بررسی راههایی برای تقویت سیاست مرکزگرا بپردازد. چرا که همگرایی تمام اقوام ایرانی و رسیدن به اتحاد و انسجام اسلامی ما را در برابر دشمنان بزرگتری مانند آمریکا مقاوم تر و قوی تر خواهد کرد. همچنان که در دوران ساسانی و هخامنش در ارتش ایران از پتانسیل همه اقوام ایرانی استفاده شد و باعث شد که ارتش ایران به قلب اروپای آن زمان رسیده و بزرگترین امپراتوری ها را شکست دهد.

۱۳- کتاب شامل مطالعات تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی می باشد و بنابراین جهت شناسایی جنبش های کُردی کاملاً مناسب است.

۱۴- کتاب به دنبال پیوند دادن اقوام ایران خصوصاً کُردها با نظام سیاسی است و می خواهد این آگاهی را به خوانندگان کُرد بدهد که این سیاست که در کتاب دنبال می شود، مهمتر از هر راه دیگری برای ارتقاء انسجام اجتماعی است و کُردها و خصوصاً فارس ها را هم نژاد و از یک ریشه(آریایی) می داند.

۱۵- بر اساس نکته فوق در حقیقت می توان گفت که کتاب در راستای اهداف والای مقام رهبری(انسجام اسلامی و اتحاد ملی) است و نوشته های کتاب جهت این هدف مناسب است و فاصله اجتماعی و سیاسی مابین اقوام ایران را بهبود می بخشد.

۱۶- کتاب علاوه بر نهادهای امنیتی می تواند برای نهادهای مردمی، دانشگاهی و حتی سایر اقشار مردم مفید باشد.

۱۷- کتاب همچنین هریک از جنبش ها را با تاریخ و زمینه شکل گیری در مکان و زمان خاص خود به درستی مورد بررسی قرار داده و آن را با حوادث جهانی مرتبط ساخته که خود این امر نشانه سطح بالای کتاب و قدرت تحلیل و خلاقیت نویسنده در بررسی موضوع مورد مطالعه است.

۱۸- بطور کلی کتاب، بسیار جالب و مفید است و به همه علاقمندان به موضوع جهت مطالعه توصیه می شود.

جمعی از هموطنان کُرد

Ofogh4779@gmail.com

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *