پرسش و پاسخ سیاسی(۲):جنگ در اوکراین و جدال در ایران

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پرسش و پاسخ سیاسی(۲)

جنگ در اوکراین و جدال در ایران:

     از همان آغاز تهاجم نظامی ارتش سرخ در سحرگاه پنجم اسفندماه۱۴۰۰، نظرها و تحلیل‌های سیاسی و تفاسیر نظامی در ابعاد مختلف در کشورمان شروع شد که نشان از سرزندگی ملی است و نشان از حساسیتی است که نسبت به حوادث جهانی نمی‌توان بی‌تفاوت بود، این مطلب با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران خوشایند است. آنچه در این میان تعجب‌برانگیز می‌نماید حضور و موضع‌گیری جانبدارانه کسانی که  خود طعم تلخ تجاوز ارتش بعثی و نظام سیاسی در خط بلوک شرق را چشیده‌اند است که تندروانه و سوگیرانه از چنین تهاجمی جانبداری و سعی در توجیه آن می‌کنند. این بخش از پرسش و پاسخ سیاسی گفت و شنودی است که نویسنده در فضای مجازی از هفته اول جنگ در اوکراین با آن مواجه بوده و با هدف تنویر افکار و در راستای «جهاد تبیین» در سه نمونه ارائه می‌کنم.

نمونۀ اول:

     در هفته اول جنگ متنی را در صفحۀ اینستاگرامم در مخالفت با جنگ نشر کردم و در آن دلایلی که «پوتین» رئیس جمهور روسیه در توجیه اقدام ارتش روسیه با عنوان «عملیات ویژه» گذاشته بود را با دلایلی که صدام حسین (دیکتاتور عراق) در تجاوز نظامی به ایران ذکر کرده بود و در تاریخ ثبت است مقایسه کردم. صدام هم از ترس صدور انقلاب اسلامی به این کشور و این‌که می‌خواهد مشکل ژئوپولیتیکی کشورش که در زمان ضعف کشورش تحمیل شده بود و … ذکر می‌کرد. خطاب به آنهایی که در کسوت رزمندگی اقدام پوتین را توجیه می‌کردند اظهار تأسف و تعجب کردم که چگونه امکان دارد کسانی که طعم تلخ تجاوز به کشورشان را چشیده‌اند از تجاوز حمایت می‌کنند!

     خواهرزاده بسیجی و جوان من، نظرم را با این جمله زیر سئوال بُرد که؛ «دایی جان یک هشتکی هم در مورد یمن می‌گذاشتی». در پاسخ نوشتم؛ «وقتی من در مورد یمن مطلب می‌نوشتم تعدادی در خواب بودند»

*  در هفته اول تجاوز سعودی‌ها به یمن، مقاله مفصلی از دلایل تجاوز ارتش سعودی و دفاع مشروع و راهبردی یمنی‌ها نوشتم. واقعیتی که بیان درست آن به تنهایی توجیه تجاوز  بود و هست و نیازی به حمایت آن‌چنانی نداشت. حقیقت اگر روشن شود چراغی است در تاریکی و من همان کار را کردم، مقاله در سایت شخصی‌ام در دسترس است. اما چطوری مخالفت من با تجاوز روسیه و نحوه حمایت تعدادی از آن باعث واکنش و حمایت من از یمن نادیده گرفته می‍شود!؟ تجاوز، تجاوز است، اسم و رسم وقرینه دیگری نمی‌توان بر آن یافت.

نمونۀ دوم:

     یک رزمنده دیگری که با نام «صفری» در فضای مجازی فعال است، در توجیه و حمایت از تجاوز روسیه مطلبی بازنشر کرد، انگار پوتین ارتش روسیه را وادار کرده بخاطر منافع ملی ایران اقدام نماید. نوشتم؛ «پوتین منافع ملی کشورش را پی‌گیری می‌کند.» پاسخ داد؛ «ایران هم  منافع ملی خودش را پی‌گیری می‌کند.»!

*  او در توجیه تجاوز نوشته و من هم اقدام پوتین را که منافع ملی کشورش را پی‌گیری می‌کند نوشتم، کلمه‌ای از ایران آورده نشده، حمایت اینچنینی تعجب‌آور نیست!؟ براستی بیان‌ها در «جهاد تبیین» بخاطر چه کسانی، جریانی و اقدامی  به مذبح بُرده می‌شوند.

نمونۀ سوم:

     مربوط به بازنشر مطلبی بود از روزنامه کیهان به تاریخ ۲۴اردیبهشت با عنوان «آمریکا یا روسیه کدام یک در جنگ اوکراین پیروز می‌شوند»، که در آن از اقدام آمریکا در به روی کار آوردن «زلنسکی» با عنوان «شومن» یاد کرده  و به «شومن»های ایران پرداخته بود، و بعد از پایگاه خبری «صابرین‌نیور» از اولیانوف یاد کرده بود که در پاسخ کاربر ایرانی نوشته بود؛ «ما در گِل مانده‌ایم یا شما مثل خر در گِل مانده‌اید».

بازنشرکننده مطالب از رزمندگان بااخلاصی است که می‌شناختم و قبل از این نیز یکی دو بار بحثمان گرفته بود، طاقت نیاوردم و از «اولیانوف» نوشتم؛

+ همون که در سالگرد کنفرانس تهران تصویر تحقیر تاریخی ایران و ایرانی را در پست اینستاگرامش نشر کرده و نوشته بود «یادمان نرفته»،

–  مگر ما از «اولیانوف» ذکر خیری کردیم. این‌ها همه‌شان در یک استراتژی مشترک هستند و آن جنگ برای منافع خودشان است و نه برای انجام تکلیف و رضای الهی،

+ در این مورد با شما هم نظرم که روس‌ها بخاطر منافع ملی خود می‌جنگند،

–  با عجله دو مطلب نوشت و هر دو را بلافاصله پاک کرد و مطلب جدیدی نوشت،

+ چرا آن دو مطلب را پاک کردی؟

–  جمله‌ای از نهج‌البلاغه را به عربی «عظم‌الخالق فی‌انفسهم و صغر مادونه فی‌اعینهم» برایم نوشت،

+ من که عربی نمی‌دانم اما با ادبیات کسانی که وقتی کم می‌آورَند به آیه و حدیث پناه می‌برند تا حریف را مات کنند، من که خودم را حریف ایشان نمی‌دانستم، ارادت نیز داشتم و دارم، ولی بِهِم برخورد. جمله‌ای نوشتم و اعتراض کردم، بدتر شد. مجبور شدم بنویسم؛ « باشد، هر چی شما بگی، حرفی نیست. هر کی توی گِل گیر کرده، به من مربوط نیست»! در پاسخ، مطلبی از کانال «بیداری» مطلبی بازنشر کرد با این مضمون؛

–  از نظر غرب‌زده‌ها، روسیه تو اوکراین شکست خورده چون دوماهه نتونسته اوکراین را فتح کند … ولی کدخداشون که ۲۰سال تو افغانستان بود و آخر سر هم دست از پا درازتر گورشو گُم کرد و رفت، قهرمانانه است؟

* آقای دکتر حسن‌زاده که این جدال را پی‌گیری می‌کرد، دخالت کرد و با اشاره به یادداشتی که در ابتدای تهاجم نظامی روسیه نوشته بود، از شکل‌گیری دوقطبی‌هایی که در کشور بخاطر چنین مسایلی گِله کرد. منظورش ما دونفر بودیم که چرا با این‌که هم‌فکریم و … بخاطر این مسئله کَل‌کَل می‌کنیم. خطاب به وی نوشتم؛

+ حرف شما منطقی، این برادر «سلیمی» سلیم‌النفس دست از آیه و حدیث برنمی‌دارد. سلیمی پاسخ نوشت؛

–  قصد کنایه و تأویل نداشتم، حضرت علی در خطبه همام در وصف متقین … مبنی بر افتادن «اولیانوف» از چشم مثلاً ماها عرض کردم … بنده به نیابت از آن عزیزان عرض کردم که همانطور که آمریکایی‌ها و انگلیس‌ها در  چشم ما صغیر هستند به همان اندازۀ روس‌ها و طالبان و وهابیت حقیر هستند.[!؟]

+ در این یک تکه هم‌نظریم، عرض کنم از روزی که پوتین برای گرفتن پیام رهبر معظم، نه خود و نه رئیس یک قوه که مشاورش را برای تحویل گرفتنش فرستاد و تحقیرمان کرد. بگذریم که نابغه انقلابی که رئیس مجلس انقلابی‌مان را نیز تحویل نگرفت. روزی که بسان امپراتورانِ قَدرقدرت رئیسی رئیس جمهور انقلابی‌مان را به کرملین فراخواند و نه بیانیه که حتی افتخار گرفتن یک عکس یادگاری را با پیام تحقیر روانه تهران کرد، چه رسد به «اولیانوف» که نه در قامت سفیر که در قامت هدایت‌گر نفوذی‌ها تحقیرمان می‌کند. از هر‌چه بوی «روس» و «پوتین» دهد، یاد «ترکمنچای» و … می‌افتم و از هر سخنی که بوی طرفداری روس دهد تنفر پیدا کرده‌ام حتی اگر برچسب «غرب‌گرایی» و … بزنند، و حتی به آیۀ قرآن تمسک جویند. حالا روایت شمایی که به صداقتت می‌شناسم، هرچی بود مناسب این بحث نبود. (منظورم کلام امام علی(ع)بود)

–  در پاسخ نوشت؛ به انشایتان نمره نمی‌دهم [!؟] ولی به املایتان ۱۶می‌دهم، چهارتا غلط داشتید.

* یکی به اسم «قهرمان» که این کشمکش را دنبال می‌کرد نوشت؛ با املا و انشا کاری ندارم … با عجله می‌نویسید [منظور طوری بنویسید] تا متوجه شویم و لذت ببریم … از استاد سلیمی تشکر می‌کنم.

+ در پاسخ نمره دادن معنی‌دار برادر سلیمی نوشتم؛ عاقلانه فکر کردی، مبارک است». یعنی، ندادن نمره به انشایم که حرف اصلی است، حرفی برای گفتن نداری (و این همان نکته‌ای است تعجب‌آور در حمایت از یک تجاوز!)

*  من که در کیبورد گوشی همراهم کلمۀ «ء» نیست، وقتی اسم رئیس جمهور را که با «ء» شروع می‌شود، بی‌غرض و بدون این‌که بدانم از کلمۀ «ع» استفاده  می‌کردم، و بجای این‌که بنویسم «رئیسی» می‌نوشتم «رعیسی»، نکته‌ای که آقای سلیمی معنی لغوی آن را برایم از فرهنگ لغات بازنشر کرد که معنی‌اش؛ «… شُتری که در رفتن مضطرب و جُنبان است»،

+ تعجب کردم که چرا معنی آن را نمی‌دانستم و در پاسخ آقای سلیمی نوشتم؛ حکمتی داشته است که قدیمی‌ها گفته‌اند: حرف راست را از دیوانه بپرس یا از بچه، معنی کلمه را نمی‌دانستم … اما، چقدر مناسب آن تماس تلفنی مضطربانه آقای رئیسی به پوتین در صبح اولین روز تجاوز ارتش سرخ به اوکراین بود،

–  نوشت؛ من فکر کردم بخاطر به‌کار بردن آن کلمه عذرخواهی می‌کنی … مغز جایی است که کسی نمی‌تواند جلو تصورات و فعل و انفعالات شیمیایی آن را بگیرد…» مبارک است!

* جالب است، در خود حق پنداری و در بازنشر مطالب؛

  • به روایتی از خطبه همام در نهج‌البلاغه پناه می‌برد،
  • به بیان بخشی از واقعیاتی که از چهرۀ کریه روس‌ها، به زعم خودش نمره نمی‌دهد و خنثی عمل می‌کند،
  • در نهایت تبریک می‌گوید که مغزم بر اثر ترشحات شیمیایی قفل شده و نمی‌فهمم.

این گفت و شنود سیاسی که به بهانه جنگ اوکراین صورت گرفته به داستان ملاقات «تاج‌الملوک» (همسر رضا‌شاه) با هیتلر شباهت دارد که، درآن ملاقات دو قطعه فرش ابریشمین دستباف تبریز هدیه می‌شود و هیتلر در مقابل با امضای عکس خود به‌عنوان هدیه، می‌گوید؛ من مثل شاه ایران ثروتمند نیستم و معذرت خواهی می‌کند.

«تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل»

هم اکنون که این سطور را می‌نویسم اخباری مبنی بر تسخیر بازار نفت ایران در چین و بازار فولاد توسط پوتین که با فروش زیر قیمت جهانی صورت گرفته، چهرۀ مدافعین پوتین در روزی که پرده از حقایق کنار رود، دیدنی خواهد بود.

۳۱ اردیبهشت۱۴۰۱ ذوالفقار صادقی

 

 

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

One comment

  1. زلنسکی رو خیلی بولد کردین و یه جورایی ناجی نشون دادید درحالی که اصلا اینطور نیست
    اون خودش یه کمدین بود که به کمک غرب به روی کار اومد و یهودی هم هست وهرجا یهودیت ریشه داره جنگ ‌و خونریزی هم هست
    حتی زلنسکی یه جایی گفت اوکراین رو مثل اسراییل میکنم تا اظهار ارادتی داشته باشه به صهیونیسم و آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *