دهۀ فجر و ضرورت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

دهۀ فجر و ضرورت گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی؛

این روزها، یادآوری روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است که با عنوان دهۀ فجر جشن می گیریم، مدارس و خیابان ها را آذین بندی می کنیم تا از زحمات انقلابیون قدردانی کنیم، من هم دهۀ فجر را خدمت حاضرین در جلسه از دانش آموزان و مدیران و معلمین تبریک عرض می کنم.

سئوال این است و باید باشد که چه اتفاقی افتاده که ما، همه ساله برای پاسداشت پیروزی انقلاب جشن می گیریم!؟ کشورها و ملت های دیگری هم هستند که ادعای انقلابی گری دارند، می شود هر تغییر حاکمیتی را انقلاب نامید، حکومت هایی هستند که با کودتا و یا با شورش قدرت را تصاحب کرده اند، برای مشروعیت دادن به اقدام خود آن را انقلاب نامیده اند، کاری که در کشور ما به نام انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده از چه نوعی است؟ به همین خاطر بایستی انقلاب را تعریف کنیم و ویژگی های آن را برشماریم تا موضوع روشن شود:

۲۶۸۵۱۶۵۰۲۶۴۱۳۱۳۷۴۶۱۶

v     تعریف انقلاب؛

انقلاب یعنی، «دگرگونی بنیادی در همه زمینه های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، حقوقی و بویژه سیاسی است نسبت به آن چه پیش از انقلاب استوار و پابرجا بوده است.» با توجه به این تعریف، قبل از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی و قبل از آن قاجار و … چه چیزی را مانع بودند و مردم بخاطر آن ها انقلاب کردند؟ برشماری ویژگی های انقلاب اسلامی که امروزه برای یادبود آن جشن می گیریم ضروری است.

v     ویژگی های انقلاب اسلامی؛

    مذهبی بودن:

انقلاب اسلامی در زمانی به پیروزی رسید که همه اندیشمندان و سیاستمداران باور کرده بودند که دین و مذهب کارایی لازم را برای اداره جامعه ندارد و امکان بروز و شکل گیری انقلاب با صبغه مذهبی وجود ندارد؟ تقابل بین دو بلوک قدرتمند سیاسی آن روز بود، رقابت و رویارویی بین کاپیتالیسم (سرمایه داری) با شعار سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و مارکسیسم با شعار دین افیون توده هاست. در این تقابل مذهب جایگاهی نداشت، از سویی؛

در جهان اسلام  و در بین مسلمانان نیز باور مشابهی وجود داشت! سابقه حکومت داری امپراتوری عثمانی از یک طرف و سابقه ناکارآمدی جهان اسلام در مواجهه با یهودیانی که فلسطین را اشغال کرده بودند، علائمی از ناکارآمدی مذهب را در اداره جامعه نشان می داد، به همین خاطر هم در جهان غیر مسلمان و هم در جهان اسلام این مطلب مورد قبول واقع شده بود که دین توان اداره جامعه را ندارد، و در همین اوضاع انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید.

    ویژگی فرهنگی انقلاب اسلامی؛

ما ملتی هستیم که چه در بعد از ظهور اسلام و چه قبل از آن مردمانی متمدن و با فرهنگ بوده ایم، ملت ایران نخستین تمدن و مدنیت را به جهانیان عرضه کردند، مردم ایران حتی قبل از شناخت ادیان الهی خداپرست بودند، در همیشه تاریخ فرهنگ استکبار ستیزی را داشتند هیچ وقت اجازه ورود چکمه پوشان خارجی را به خاک خود نداده اند، و انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که فرهنگ سلطه گری دوقطبی بر جهان حاکم بود، با اتکا به فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی انقلاب خود را به پیروزی رسانیدند. به همین خاطر دشمنان این ملت تلاش می کنند فرهنگ ما را بی اثر کنند اگر دقت کنید برنامه های ماهواره ای و فضای مجازی و اینترنت را که دائم علیه فرهنگ ما کار می کنند. البته این بمعنی نفی سایر ویژگی های انقلاب در ابعاد سیاسی، اقتصادی، حقوقی و … نیست.

    ویژگی های شخصیتی رهبری و نظریه ولایت فقیه؛

در تاریخ رهبری مثل حضرت امام(ره) را نمی توان پیدا کرد که دارای خصوصیاتی چون: تهذیب نفس، داشتن مرجعیت علمی و دینی، داشتن جایگاه بلند اجتماعی و محبوبیت مردمی. به خاطر همین ویژگی های بود که مردم به رهبری وی اعتماد داشتند و به فرمانش گوش فرا می دادند و انقلاب را به پیروزی رسانیدند. علاوه بر این؛ نظریه ولایت فقیه که امام(ره) برای اداره جامعه صاحب آن بود، این نظریه جایگاه و اهمیت و توانایی مذهب در اداره جامعه را با پیروزی انقلاب اسلامی به اثبات رسانید.

    فراگیری قشری؛

یعنی همه اقشار جامعه از دانش آموز گرفته تا اقشار کارگری، فرهنگی، اصناف و بازاری، توده های مردمی و حتی از نظامیان در پیروزی انقلاب شریک و سهیم بودند و انقلاب را از خودشان می دانند، هیچ قشری نمی تواند ادعا کند که سهمی بیشتر از سایرین داشته است، و به همین خاطر وقتی جنگ را تحمیل کردند همه برای دفاع به جبهه ها رفتند، در صورتی که سایر انقلاب ها چنین ویژگی را نداشتند و یا کم رنگ بوده!؟

انقلاب فرانسه را ابتدا اشراف شروع کردند و در ادامه با قیام بورژواهای شهری به پیروزی رسید. و یا انقلاب روسیه معروف به انقلاب سوسیالیستی کارگری بود، سایر اقشار نقشی نداشتند.

    ویژگی داشتن استقلال و عدم اتکا به قدرت های خارجی؛

انقلاب آمریکا در سال ۱۷۷۶م، با کمک فرانسوی ها به پیروزی رسید! و انقلاب سوسیالیستی روسیه با حمایت و هدایت آلمانی ها به پیروزی رسید. در صورتی که انقلاب اسلامی ایران بدون اتکا به قدرت های بیگانه پیروز شد، این در حالی بود که قدرت های جهانی با تمام توان به رژیم دیکتاتور شاه کمک می کردند. فلذا، یکی از افتخار آمیز ترین ویژگی انقلاب اسلامی همین مستقل بودنش است.

    تطبیق شعار و عمل انقلابی؛

انقلاب اسلامی از از آغاز مبارزه تا پیروزی نهایی بر اصولی متکی بود و انقلابیون بر آن عمل کرده اند؟ به عدالت پایبند بودند و شعار عدالت خواهی می دادند، به فرموده علی(ع) «العدل رأس الایمان»، شعار آزادی دادند و خود بر پای آن شکنجه شدند، زندان کشیدند و به شهادت رسیدند. از ابتدا در شعار و عمل استکبار ستیز بودند، در مقابل افراط و تفریط ایستادند و … وقتی مردم از اقشار مختلف؛ صداقت را در شعار و عمل از انقلابیون دیدند، به صف انقلاب پیوستند و پیروز شدند. همین الآن هم اگر می خواهیم انقلابی بمانیم و از دستاوردهای آن محافظت کنیم نباید به این جشن ها اکتفا کنیم بلکه بایستی در عمل روحیه انقلاب را حفظ کنیم و دستاوردهای آن را نگهبان باشیم، به همین منظور راه کار حفظ انقلاب نیز یکی پایبندی به اصول و شعارهایی است که انقلاب متکی بر آنان به پیروزی رسید و دیگری و اصلی مربوط به انتخابات است؟!

v     انتخابات، راهکار موثر در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی؛

یکی از انتقادهای اساسی حضرت امام(ره) به رژیم پهلوی مربوط به انتخابات به معنی حقیقی کلمه بود، انتخابات یعنی دخالت دادن اراده مردم در مدیریت جامعه، و امام(ره) با انتخابات فرمایشی شاه مخالف بود. وقتی همه اقشار مردم در پیروزی انقلاب شرکت کرده اند بایستی با شرکت در انتخابات به پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور کمک نمایند. مردمی که آگاهانه انقلابی بودن را انتخاب کرده اند در حفظ آن نیز آگاهانه و با انتخاب درست افراد کاردان و متعهد و متخصصی که از مشکلات مردم اطلاع دارند، خواهند توانست کشورمان را آباد کنند. شاید بعضی از شماها به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشید، اما می توانید کسانی که به هر دلیل در رأی دادن سستی می کنند کمک کنید، با برشماری ویژگی های انقلاب، اگر احیاناً سئوالی داشتند و نتوانستید پاسخی به آن داشته باشید از مسئولین مدرسه تان بپرسید و مردم را به رأی دادن و انتخاب آگاهانه تشویق کنید. در این صورت است که می توانیم ادعا کنیم که برای دهه فجر جشن گرفته ایم.

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ذوالفقار صادقی

«طرح شده در جمع دانش آموزان دبیرستان دخترانه نسیبه شهرستان ارومیه به مناسبت گرامیداشت دهۀ فجر انقلاب اسلامی»

v     برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید؛

ü     ماهیت و عوامل انقلاب اسلامی ایران از منظر استاد شهید مطهری (درس چهارم آیت الله مصباح یزدی) در آدرس اینترنتی   www.hawzah.net .

ü     مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی  www.siasi.porsemani.ir .

ü     ماهیت و ویژگی های انقلاب اسلامی  www.mesbahyazdi.ir .

ü     عمادی، عباس؛  www.pajoohe.com .

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *