دکترین جنگ اطلاعات

مقدمه کتاب «دکترین جنگ اطلاعات»:

    در جهانی و در عصری زندگی می‌کنیم که ارتقاء جایگاه ملّی در سطح جهانی بدون رقابتی که عرصه‌های بازنمایی قدرت از خصیصه‌های آن است، امکان‌پذیر نیست. رقابت برای ارتقای قدرت بدون دانستن و فهمیدن و ناآشنایی با قواعد بازی امکان‌ناپذیر است و در این مسیر اطلاعات جایگاه تاریخی، سنتی و توان انطباق با هر زمانه‌ای را داشته است. می‌توان ادعا کرد که عنصر اطلاعات و سرویس‌های جاسوسی در روند تکاملی و زیبندۀ خود توانسته‌اند جایگاه شایسته و اثرگذار خود را حفظ کنند.

     در طول تاریخ، قبل از این‌که ارتش‌ها برای هر نوع جنگی صف‌آرایی کنند، حاکمان و فرماندهان با اُمید و تکیه و اقدامات اطلاعاتیِ خود تلاش کرده‌اند تا نتیجه تخاصم را بنفع خود ترسیم نمایند. اقدامات اطلاعاتی با شدّت بیشتر در حین جنگ و به روال عادی در بعد از آن و در زمان صلح نیز تعطیل بردار نبوده و نخواهد بود و عنوان انتخابی این اثر یعنی «دکترین جنگ اطلاعاتی» در همین دیدگاه توجیه‌پذیر است.

     کشورِ ما (ایران) و مردمانی که در سرحداتی به همین عنوان و بخصوص در فلات ایران زندگی کرده‌اند براثر قرارگیری در ژئوپولیتیک منحصربفرد «تهدید» و «توسعه» محور از جایگاه ژئواستراتژیک برخوردار است و در طول تاریخ خدماتی در پایه‌گذاری تمدنها و الهام بخش در زایش فرهنگ‌ها بوده است و خود نخستین و قدرتمندترین تمدن را به بشریت عرضه داشته است و یکبار دیگر در گردونۀ تمدن بشری خواهد توانست با ارتقاء قابلیت‌های حرفه‌ایِ خود بخصوص در جنگ اطلاعاتی، نقش دیگری در تمدن سازی ایفا نماید. بدون شک با توجه به تاریخ و سابقۀ پرافتخار و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامیِ خود در تطور رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته و خواهد گرفت و در این میان رقابت و کشمکش در سطح سازمان‌های اطلاعاتی در جریان است. شاهد زنده و عینی که آن را تجربه کرده‌ایم، ترور ناجوانمردانه دانشمندان ایرانی که در ساحت علم در تلاش بودند و یا ترور سردار نامدار کشورمان (سپهبُد قاسم سلیمانی) در غیرِ میدان نبرد از این نوع است.

     تاریخ، فرهنگ، تمدن و آموزه‌های فزاینده‌ای که هر ملتی و هر دلسوزی را به رشک می‌اندازد، استاد راهنمای اصلی نویسندۀ این کتاب و در مرحلۀ بعدی حضور در محیط استراتژیک و آشنایی علمی و عملی با مفهوم اطلاعات بود که وادارم کرد سرفصل‌هایی را مورد بحث قرار دهم از جنس دکترین تا کمکی باشد بر تئوریسین‌های اطلاعاتی که در رقابت، سازمان و افسرانِ حرفه‌ای را بر لبۀ دانش هدایت‌گر باشند و کمکی باشد در تدوین و تعریف استانداردهای این حرفه که ایده‌ها را با تجارب در محیط ناامن خاورمیانه و جهان پرآشوب پیوند داده و مکانیزم‌های اجرایی را در شناخت و تفکیک هوشمندانه‌ی «علامت» از «نویز» و در ترتیب خطاناپذیر  «علائم» از «هشدار»، این «ندای وجدان نظامیان» را از تفکرات آرزومندانه و خیالبافانه تفکیک، کارا و اثربخش نمایند. بدون شک بحث از دکترین، بحث از تزریق امید، ایده‌آلها و در نهایت از جنس انرژی است که بایستی در تمامی سطوح اطلاعاتی سَریان داشته و جریان‌ساز باشد.

     کتاب «دکترین جنگ اطلاعات» با نظر به عنوان انتخابی دانش اطلاعات در قالبی متناسب دیده و از پیشگفتار و شانزده عنوان در پنج فصل (جامعۀ اطلاعاتی، راهبرد، عملیاتِ اطلاعاتی، آسیب شناسی و نظارت، مدیریت) قالب بندی شده است. بداعت عنوان انتخابی و خصلتی که از واژه دکترین در ذهن پدید می‌آید باعث شده تا در آغاز هرفصل چکیده‌ای که از ضرورت و انسجام را نشان دهد، آورده شده است، و هر عنوان از زاویه‌ای در تبیین دانش مرتبط به زیور تحقیق و بر اساس گزاره‌های تجربی آراسته شده تا در فرهنگ سازی و توسعه دانش اطلاعات سهمی و خدمتی در تربیت افسرانی کاردان و بازیگرانی هوشمند داشته باشد.

ذوالفقار صادقی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

About ذوالفقار صادقی

Check Also

عراق، از سپیده دم تاریخ تا فروپاشی جمهوریتِ بعثی:

  عراق، از سپیده دم تاریخ تا فروپاشی جمهوریتِ بعثی: مقدمه: سیاست‌ورزی برای حکمرانان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *