پرسش و پاسخ سیاسی (۳) جَدَل در اکانت شیخ فرهادِ فتحی(از اَدب دینی-انسانی تا منافع ملی):

بسم‌الله الرحمن اللرحیم

پرسش و پاسخ سیاسی (۳)

جَدَل در اکانت شیخ فرهادِ فتحی(از اَدب دینی-انسانی تا منافع ملی):

     این روزها رئیس جمهور کشور آذربایجان در رسانه‌های باکو تحت تأثیر پیروزی عاریتی در جنگ قره‌باغ، توهم برداشته و ایران را به مشت آهنین تهدید می‌کند. این تهدید مثل پیروزی بر ارتش ارمنستان تا چه اندازه ذاتی و تا چه توجیه واقعی و تحت تأثیر تحولالت منطقه و نقش پررنگ کشور ترکیه و برنامه‌های ناتو قرار دارد و اینکه مسئولین و استراتژیست‌های کشورمان چه نقشی در منطقه پرتنشی که سالیان درازی است ایفا کرده‌اند که امروز فردی چون علیف باد به غبغب جرأت تهدید پیدا کرده بحثی است که مقال دیگری می‌طلبد، نویسنده در جریان روی کار آمدن طالبان در افغانستان به آن پرداخته‌ام و در آن بیانی از وضعیت کنونی نیز آورده شده. این مطلب قصد ورود به موضوع را در این نوشتار ندارد.

     بهانۀ این نوشتار بحثی و بهتر است بنویسم جَدلی است بین من و فردی که اسم اکانت انستاگرامش aiden-pearce2323 (آیدین)است، صورت گرفت. شروع بحث ما از موضعگیری روحانی است که با پیج farhad-fathi.ir  (شیخ فرهاد)در اینستاگرام فعال است.

     ابتدا پست شیخ فرهادی نسبت به موضوع را می‌آوَرم و پاسخ خودم و در ادامه دخالت آقای آیدین را، متأسفانه از اواسط بحث متوجه شدم بخشی سئوالات و تحلیل‌های آیدین که اکثراً از کلمات توهین آمیز استفاده کرده بود حذف شده بود و یا به عمد حذفش کرده بود، همچنین بخشی از پاسخ‌ها من حذف شده‌اند، به پیج اصلیش مراجعه و خواستم حذف شده‌ها را بارگذاری کند تا ضمن قضاوت علاقمندان و کمکی باشد در تدوین این مطلب، نه تنها ترتیب اثری داده نشد، متأسفانه شیخ فرهادی پست مذکور را که حاوی کامنت‌های روشنگرانه بود از پیجش حذف کرد.

     این جدل مربوط به ۰۵/۰۱/۱۴۰۲ است، بخشی از پست‌ها را که به محض مشاهده حذف شدنشان یادداشت کرده‌ام را عیناً خواهم آورد و پست‌ها حذف شده را در حدی که ذهنم یاری کند بازسازی خواهم کرد.

* * *

شیخ فرهادی:

     در پستی که گذاشته بود، کاریکاتوری از علیف (رئیس جمهور آذربایجان) گذاشته بود و در پاسخ به رجزخوانی وی علیه ایران از کلمات شنیع استفاده کرده بود.

محسن:

     فردی با پیجی بنام mogsen-osk (محسن)، زیر پست نوشته بود؛ شیخ فرهادی عزیز شما بعنوان روحانی بنظرم نباید از کلمات رکیک استفاده بکنید. البته آیه قرآن هم هست که می‌فرماید فحش نگویید.

شیخ فرهادی:

من احکاممو بلدم، ممنون از دلسوزی شما.

خطاب به شیخ فرهادی و در تأیید نظر محسن نوشتم:

     شیخ عزیز، قبل از اینکه به علیف توهین کنی، بایستی زحمت این سئوال را از اعاظم قومت می‌پرسیدی که چکار با این مملکت کرده‌اند که فردی چون علیف جسارت پیدا کرده؟! اگر به ذهنت نرسیده بهتراست به کار خودت برسی.

شیخ فرهادی پاسخی نداد لیکن، فردی بنام «آیدین» با چاشنی توهین شروع به بحث کرد

آیدین:

    علیف که صهیونیست قدیمی است و دفاع ندارد، اما حجم لاطائلالت جنابعالی آنقدر حجیم و انبوه بود که به یک مثال بارز برای شکستن دندانتان نیاز میرفت!! علیف را اسرائیل شیر کرده علیه جمهوری اسلامی، اما «کیم جونگ اون» رو کلیت بلوک شرق که قدرت ارجح سال‌های آتی دنیا خواهد بود.

صادقی:

     سئوال من از شیخ فرهادی همین است که چه اتفاقی در این مملکت افتاده، تئوریسین‌های نظام مشغول چه کاری بودند که دشمن اصلی که بقول شما اسرائیل فردی چون علیف را علیه ما شیر کرده. پشت بند تهدید فردی چون علیف بایستی برنامه قدرتمندی بوده باشد که به وی جسارت داده است، وگرنه همه می‌دانند تهدید علیف به تنهایی تمسخرآمیز است. اما اینکه «کیم جونگ اون» قدرت ارجح سال‌های آتی باشد، به همان اندازه تهدید علیف خنده‌آور است.

آیدین:

     با همین استدلال برعندازی، رهبر کره شمالی داره واسه آمریکا کُری میخونه، نظری نداری شل مغز؟

صادقی:

     رهبر کره شمالی نیز در گلخانه‌ای با تکیه بر شل مغزهایی چون جنابعالی در فضای ذهنی توهم آمیز مردمان کشورش را فدای منافع ملی قدرتی چون چین می‌کند، گرسنگی و تحقیر مردمانش را به بهانه قدرت گیری در آینده‌ای موهوم به سخره گرفته، با کُری خوانی اگر مشکلی از کشورش را حل کرده بفرمایید.

آیدین:

     با همین استدلال قطعاً باید تا آخر عمر تمدن بشری با هر بلوک و هر حزبی بجنگیم چون دنبال منافع ملت خود هستند! خودتان خندتان نگرفت؟ اگر اطلاقی بین منافع دو ملت شکل گیرد، اتحاد منطقی مقبول مشروع و موفق خواهد بود.

صادقی:

     کسانی دنبال جنگ هستند که هفت سال پیش با بالارفتن از دیوار سفارت عربستان سعودی به بهانه اعتراض به اعدام شیخ نمر، کشور را در آستانه فروپاشی قرار دادند و مردم ایران را در توهمی بی‌پایان به مذبح بردند، راستی از دوستانت بپرس الآن که دو کشور در حال عادی سازی روابط هستند چه جوابی به مردم دارند، قوه قضائیه کجاست چرا این افراد را به مردم معرفی و محاکمه نمی‌کند. با بالارفتن از دیوار سفارت چه مشکلی از کشور را حل کرده‌اند.

آیدین:

     چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تنش‌زدایی چین در منطقه با سیاست تجاری حداکثری بین ملل مختلف بوده است. اما در سده اخیر غرب جز فروش اسلحه، تفرقه بین ملل، ایجاد گروهک‌های تروریستی وهابی و حمایت مستقیم از آن‌ها، همچنین تحریم و اعمال تروریسم اقتصادی بر تقریباً تمام کشورهای مقاوم در برابر امپریالیسم. چه کرده است که اینچنین طرفداری از مکرون، زلنسکی و ترامپ و امثال ذالک را میکنید؟

صادقی:

     این که چین پادرمیانی کرده تا مشکل منطقه حل شود کسی به آن ایرادی نگرفته امر پسندیده‌ای است، و قطعاً عاشق چشم و ابروی ما نبوده، دنبال منافع ملی خود است. برایت سئوال ایجاد نشده چرا تابحال دست به چنین اقدامی نزده است؟ به مذاکرات «بایدن» با «شی» در حاشیه اجلاس G-20 در اندونزی مراجعه کن تا اقدام مجوزدار چین را متوجه شوی، «دیپلماسی بندر» چین و حفاظت از ۳۳۰میلیار تجارت با اعراب وادار به چنین میانجیگری بوده و نه دلسوزی از نوع چینی. اما سئوالی که مطرح است؛ دو کشور مسلمان و قدرتمند منطقه  مشغول چه چیزی بوده‌اند که یک کمونیست خیرخواهشان شده تا از خر شیطان بیایند پایین و آشتی! یعنی خودشان منافع ملی و اسلامی خود را تشخیص نمی‌دادند؟

آیدین:

     خب به نظر خودتان سران آمریکا و غرب چه کردند که کیم جونگ اون، پوتین و ابراهیم رئیسی مدام در حال تهدید غرب هستند؟ همان جواب را کپی پیست کنید برای خودتان.

صادقی:

     شکی در دشمنی غرب و آمریکا با ما وجود ندارد، مهم بلد بودن بازی در صحنه شطرنج گونه جهانی است که در آن هر کس منافع ملی خود را پی‌گیری کند و امنیت و رفاه مردمانش را تأمین نماید، نه اینکه برای رسیدن به آینده‌ای مبهم و نامعلوم در صحنه‌ای بازی کند که صحنه‌گردانش دیگری است و نتیجه بازی تأمین منافع دیگری و فدا شدن منافع ملی باشد. مثل کُری خوانی بقول شما شجاعانه رهبر کره شمالی که معلوم نیست در کجای معادلات جهانی قرار گرفته علیه قدرتی که ۲۵تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد

  

آیدین:

     اشغال سفارت‌های مختلف چه از آمریکا چه از انگلیس و چه عربستان همه کار امثال معصومه ابتکارها و اصلاح‌طلبان خائن بود، ظریف می‌گفت نگران اشغال سفارت بودیم ولی جالبه هیچ ماشین پلیسی تو کوچه و اطراف سفارت نذاشتن، بماند که هم امام خمینی و هم رهبر فعلی تمام این اشغال سفارت‌ها را محکوم کردند.

صادقی:

     با حرف زدن و محکوم کردن که مسئله‌ای از کشور حل نمی‌شود، یادت رفته؛ کسانی که سفارت آمریکا را اشغال کردند  اقدامشان مورد تأیید امام بود و حتماً در پیشگاه ملت از اقدامشان دفاع می‌کنند که نتیجه کارشان چه هزینه یا آورده‌ای داشته است! اشغال کنندگان سفارت عربستان که اقدامشان محکوم شده کجایند، چه توجیهی برای این هفت سال مشکلی که ایجاد کرده‌اند دارند.

آیدین:

     کره شمالی نظمی پی‌ریزی نمی‌کند بلکه در این نظم پی‌ریزی شده توسط «شی جین پینگ» و «پوتین»، منفعت برنده خواهد بود مثل ایران و هند و برزیل.

صادقی:

     وظیفه حاکمیت در وهله نخست تأمین امنیت و آسایش مردم خود است و بعد زیر بلیط قدرت دیگری سینه زدن، هنوز که هنوز است آقای «شی» برای رسیدن به موازنه با غرب دارد با آمریکا معامله می‌کند که یکی از کارت‌ها بازیش کیم جون است که از آسایش و امنیت و رفاه مردمان کره شمالی برای دست‌یابی به منافع ملیش بهره می‌بَرد و کیم در عوالم خود سیر می‌کند. آقای پوتین هم در توهم اشغال یک هفته‌ای کشور کوچک و ضعیف اوکراین در دامی که برایش پهن شده بود گیر کرده که با فاش کردن اطلاعات پهبادی ایران برای خودش دنبال شریک جرم می‌تراشد البته ما ابتدا نتوانستیم خوشحالی خود را پنهان کنیم و بعد که متوجه خیانت برادران روس شدیم بلکل داریم منکر می‌شویم … برزیل و هند را در قواره‌ای که رئیسی در آن به بازی گرفته شده نبینید مگر اینکه در دام خودبزرگ بینی افتاده باشی که عملکرد دوساله دولت یکدست رئیسی را نادیده بگیری.

آیدین نه تنها به بحث ادامه نداد، ابتدا شروع به پاک کردن پاسخ‌های من ونهایت همه بحث را پاک کرد. وارد پیجش شدم و نوشتم:

از اینکه وادارم کردی به سئوالاتت هر چند با چاشنی توهین پاسخ دهم، قدردانم. لازم است برای قضاوت دیگران و هم در تنظیم و انتشار مقاله‌ای که پایۀ آن همین بحث  خواهد بود، مطالب را مجدداً بارگذاری کن.

نه تنها پاسخی داده نشد که شیخ فرهادی کل پست را از اکانتش حذف کرد.

فرجام سخن:

     داستان این بحث از آنجا شروع شد که، شیخ فرهادی در پیجش «علیف» را با کلمات رکیک مورد خطاب قرار می‌دهد و فردی خطاب به شیخ، با اشاره با توصیه قرآنی  از وی می‌خواهد که در لباس روحانیت توهین کردن جایز نیست، شیخ روحانی پاسخ می‌دهد که به احکامش وارد است.

     شیخ فرهادی در پیجش خود را دانش آموخته حوزه در سطح عالی که با تطبیق معادل دکتری دانشگاه معرفی کرده، مشکل دقیقاً در همین نکته ظریف نهفته است، فردی در چنین سطحی از علوم دینی تذکر می‌گیرد که اهانت کردن در شأن وی نیست! قرآن کریم در آیۀ ۴۴بقره، خطاب قرار می‌دهد آنهایی را که با اینکه می‌خوانند (مطالعه می‌کنند) چرا تعقل نمی‌کنند. و در آیۀ ۲۶۳بقره؛ گفتار خوب را بهتر از صدقه ذکر کرده است. بگذریم از اینکه فردی چون علیف نه تنها ارزش توهین کردن ندارد که اگر دشمن کشور ما باشد نیز، در مقام عالم دینی حق توهین نداریم و اگر در مقام مجادله هم برآییم، توصیۀ قرانی در آیۀ ۱۲۵سوره نحل؛ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَن است و نه بیشتر. فلسفه چنین برخوردی از یک روحانی که خود را صاحب نظر می‌داند چیست؟ شاید سیاست و ورود عجولانه در آن و فاقد دانش سیاسی لازم است که انسان را در هر سطحی نابینا می‌کند.

     مطلب بعدی ورود توهین آمیز فردی که خود را آیدین معرفی کرده، به موضوع است. در دفاع از موضع شیخ فرهادی و تلقین این مطلب که من غرب‌گرا هستم و در دفاع از رهبر کره شمالی و پوتین و خیرخواهی شی‌جی‌پینگ، در ادامه جدلی که شروع می‌شود، بتدریج مکالمه از جدل و توهین فاصله می‌گیرد و حالت استدلالی بخود گرفته، شروع به حذف پاسخ‌های من و جملات توهین آمیز می‌کند و در نهایت کل مکالمه را حذف و به درخواست بارگذاری من پاسخ نمی‌دهد و در نهایت شیخ فرهادی کل پست را از اکانت اینستاگرامش حذف کرد، چرا چنین؟

     متأسفانه در کشور ما افراد به پیروی از روایت النّاس علی رؤسهم نه تنها همدیگر را تحمل نمی‌کنند که در صدد حذف همدیگر هستند، یادشان رفته که غیر از من و گروهم و جناهم و فکرم، دیگری هم هست که می‌توان در تضارب و تعاطی افکار و نظرات زندگی فردی و اجتماعی و بالندگی سیاسی را در شیب صعودی به سامان رسانید. اینکه کسی از سیاست‌های غربی دفاع کند و یا سیاست‌های شرقی را توجیه کند در عالم سیاست کمک کار رسانیدن جامعه به بلوغ فکری است به شرطی که هدفش تأمین منافع ملی باشد، در غیر این صورت در فضای شبه‌ناکی که لازمه فضای سیاسی است نه تنها کمکی به جامعه که هیچ، خود را فریب می‌دهد، مطابق فرمایش امام علی(ع) در خطبه ۱۰۹ نهج‌البلاغه، شیفته نظرات دیگران و عشق می‌ورزد ؛ «هرکس به چیزی عشق ناروا ورزد، نابینایش می‌کند.»  با کمال تأسف بایستی اذعان کنیم که گرفتار چنین حالتی در نظریه‌پردازی شده‌ایم، نمونه‌اش همین پرسش و پاسخی است که آورده شده.

 

«مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر    ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم»

۰۷/۰۱/۱۴۰۲ ذوالفقار صادقی

 

 

About ذوالفقار صادقی

Check Also

فلسفه زندگی – ۲۰ قیاس ؟!:

زندگی را فلسفه‌ای اگر نباشد تلخی‌آفرین و اُمیدفرساست، این قسمت در ادامه سلسله مطالبی با همین عنوان (فلسفه زندگی) و این با تحت عنوان «قیاس»، مقایسه‌ای است که در علوم پایه تجربه شده با آن‌چه در سیاست و اجتماع به آن مواجه هستیم، به امید روشنی بخشی زندگی اجتماعی که در آن هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *