آسیب شناسی در جُنبش کُردی- ۵ -(چاپ دوم)

بسم الله الرحمن الرحیم

آسیب شناسی در جُنبش کُردی- ۵ (چاپ دوم)

واژگان کلیدی:

جنبش کُردی، نقد، راهبرد، ایران، ترکیه، عراق، کردستان.

چکیده:

     نظر به استقبال کم نظیری که از چاپ اول کتاب «آسیب شناسی در جنبش کُردی» صورت گرفت، و از سویی نقدها و سئوالات جدیدی که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به ساختار و محتوی و در نهایت به راهبرد حاکم بر تدوین کتاب وارد شده است، نگاهی به آنچه که با عنوان معرفی تا پاسخ به نقد و اعلام تشکر از منتقدین، نشان از حسّاسیّتی است که از ابتدا مدِّ نظر نویسنده بود، ضرورت تجدید چاپ کتاب محرز و اقدام گردید.

معرفی:

     به نظر، و با توجه به یکی از نقدهای صورت گرفته که از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در زمان خود منتشر خواهد شد، نشان می دهد که؛ بایستی منتظر نقدهای جدّی تری باشم و افتخار این سربازِ ایران اسلامی است که بتوانم حق این قلم را که خدایم ارزانی داشته است، جبران نمایم. موارد گفته، هر چند هیچ نهادی را نتوانست به تحریک وادار به کمک نویسنده در چاپ دوم، نماید. بر خود فرض دانستم، رأساً به نسبت به چاپ دوم اقدام نمایم.

     کتاب «آسیب شناسی در جنبش کُردی» در چهار فصل (کُردستان، کردستان ترکیه، کردستان عراق، کردستان ایران) و در بازه ی زمانی ۲۰۶ سال (از ۱۸۰۴ تا ۲۰۱۰م)، محوریت اصلی جریانات سیاسی – نظامی مربوط به مردمان کُرد را بر سه پایه ی؛ زمینه ها، فرایندها و عوامل موثِّر، مورد توجّه بی طرفانه و بر پایه ی حقایق مسلَّمِ صحنه ی کردستان، قرار داده است.

     هر چند در یک اثر با حجم مشخصِ ارائه شده نمی توان به همه ی زوایای مد نظر پرداخت و بطور طبیعی موجد سئوالات متعددی خواهد شد و شائبه ی سوگیرانه بودن آن را تقویت می نماید. بخصوص اگر طرفدارانه، فرقه ای محور و با نگاهی زاویه دار، مورد قضاوت قرار گیرد. سئوالات متعددی را باعث خواهد شد. فلذا، برای شفاف سازی مسئله و پاسخ به منتقدین عزیزی که همیشه کمک کار نویسنده بوده اند؛ ساختاری که در نوع خود بدیع است را طراحی کرده و به تحلیل پرداخته ام و اگر ملاحظه شود؛ به سئوالات و دغدغه های روز با قوّت به استدلال پرداخته شده، ناشی از همین روش ابداعی در تنظیم ساختار است، و نوع نقدها و سئوالات مطرح همین نظر را تأیید می کنند. نویسنده اعتقادی بر بی نقص بودن اثر حاضر ندارد و با علم به موضوع و در اثبات راهبردی بودن اندیشه ی حاکم بر نوشتار که منتقدین محترم زوایایی از آن را نشان داده اند، سهمی فراموش نشدنی در عزم نویسنده بر چاپ (حاضر) دارند، اقدام به تجدید چاپ کرده ام.

۲۹/۰۹/۱۳۹۲ ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *