آسیب شناسی در جُنبش کُردی(۴)-تشکر

بسم الله الرحمن الرحیم

آسیب شناسی در جُنبش کُردی(۴)تشکر

 

نویسنده بر خود فرض می داند از همۀ کسانی که با حضور در دفتر اینجانب، در تماس تلفنی، و درحضور سایرین، از اینجانب بخاطر تولید کتاب و کسب رتبه برتر کشوری قدردانی کرده اند، به این مجیز تشکر و قدردانی می کُنم. بدون شک ابراز ارادت برادران عزیزی که آوردن اسامی تک تک آن ها بدلایلی مقدور نمی باشد، یادآور «ن والقلم وما یسطرون» است، اُمید که مورد لطف الهی قرار گیرد. همچنین قدردانی می کنم از کسانی که در ساختار و محتوا به نقد نشستند و منّتی بزرگ بر نویسنده در روشنگری دارند و تشکر می کنم از کسانی که بعضاً بی تفاوت و با نگاه های سئوال برانگیز و گاه با سکوتی معنی دار، موضع خود را بر نویسنده فهمانیدند. آنچه برای نویسنده مهم و شعف انگیز است، وجود حساسیت تحسین برانگیزی است که انتظارش را نداشته ام و جای بسی خوشحالی است. ضمن این که دعوت می کنم به مطالعه سه مورد از معرفی و دفاعیه ای که قابل دسترسی همگان است، متن زیر را در دفاع از راهبرد حاکم بر ساختار و محتوای کتاب ودر تکمیل دفاعیات قبلی ارائه می کنم، باشد که مرضی حق تعالی و شهیدان به خون خفته سرزمینم قرار گیرد؛

     جُنبش های کُردیِ مورد مطالعه در کتاب که، از سال ۱۸۰۴میلادی، یعنی آغاز سازماندهی شدۀ تلاش های کُردی علیه ظلم و ستم امپراتوری عثمانی و توسعۀ آن تحت لوای مبارزه با هدف رسیدن به استقلال و خودمختاری در ترکیه، عراق و تا ایران، تا سال ۲۰۱۰میلادی را شامل می شود، دارای فراز و فرودهای متعددی است و تاکنون مورد بررسی متعدد و فراوانی از زوایای مختلف صورت گرفته است که؛ حاصل آن را صدها کتاب و جزوه تشکیل می دهد. آنچه برای نویسنده در مسیر مطالعات میدانی و تئوریکی مهم و باعث تدوین کتاب شد، رویکرد شعاری جُنبش های کُردی در کلیت و در عملکرد انحرافی، یکسان دانستن ماهیّت مبارزاتی خود در مناطق کُردی است، و تلقین این مطلب که حاکمیّت ها و کشورها در ذات خود تفاوتی در مواجهه با ملّت کُرد! ندارند؟ این در حالی است که ملّت کُرد به لحاظ تاریخی، جغرافیایی و نژادی بخش جدایی ناپذیر ایران و اقوام ایرانی بشمار می روند. در بررسی مطالبات اساسی می توان به تفاوت آن با آنچه در سایر مناطق کُردنشین جریان دارد، پی برد. بر این اساس بود که فرض کتاب بر؛ «نداشتن منطق روشن مبارزاتی جُنبش های کُردی در جغرافیای فرهنگی، سیاسی و ژئوپلیتیک ایران» استوار گردید.

     برای اثبات درستی فرضیۀ کتاب، سبک ویژه ای برای ساختار و محتوای بحث و انتخاب مخاطبین، ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود. و نویسنده با ترسیم فصول چهارگانه؛(۱-کردستان، ۲- کردستان ترکیه، ۳-کردستان عراق، ۴-کردستان ایران) با ارائۀ بحث ها با عناوینی چون؛۱-ضمائمی در ساختار و محتوا، ۲- ترسیم قاب تاریخ در پایان هر فصل، ۳- زاویه تحلیل و اهمیت بررسی، ۴- گُزارها، ۵- مقدمات. که بنا به ضرورت در هر فصل با هدف غلبه بر شکاف های تاریخی که در سبک نوشتاری در آن آشکار است، تنظیم شده اند. بخش ویژه ای نیز مربوط به تبیین و نقد نظرات عبدالله اوجالان در نظر گرفته شده است. نویسنده به این شیوه توانسته است، ضمن این که ابعاد مختلف تاریخ سیاسی – اجتماعی مردمان کُرد را از بخشی نگری عمدی و سوگیرانه برهاند، با پرداختن به متن اصلی جُنبش های کُردی، حواشی را در قوام متن اصلی بخدمت بگیرد و به این طریق از فروکاستن فرهنگ و اصالت کُردی در دالان تنگ سیاست زدگی که مورد استفادۀ قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای برای تأمین منافع نامیمون خود قرار گرفته و می گیرد، جلوگیری کند. منطقی که با توجه به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴در انسجام اسلامی و اتحاد اقوام ایرانی بشدت امنیت ساز و بازدارنده و تفسیر کلام رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند؛«اقوام ایرانی فرصتند» ، است.

۱۸/۰۶/۱۳۹۲- ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *