بسیج،بصیرت ( ۱ )

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیج،بصیرت ( ۱ )

         مطالبی که بطور سلسله وار و با عنوان بصیرت ارائه خواهند شد ، با محوریّت و ناظر بر مشکلات و نقدهای طرح شده در مطالعۀ مطالبِ نویسنده خواهند بود که ، بر این بنده منّت گذاشته و از سر دلسوزی و روشنگری نکاتی را به هر منظوری در میان گذاشته اند ، اُمید که این نظرات و یادداشتهای اینجانب ، هر دو ، در هم افزاییِ کارآ بر بصیرتمان بیفزاید :

« بسیج »

         بسیج یکی از محورهای مورد تقد ، اعتراض و اشاره در مطالعۀ مطالب نویسنده بود و بطور غیر مستقیم در میان قشری از جامعه ما نیز مورد بحث قرار گرفته ، این بحث در بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۳۸۸ ،  با شدّتی بیشتر طرح گردیده اند ، جای سئوال اساسی و پاسخی قانع کننده می طلبد .

         در شرایط خاص و بحرانی و در پاسخ به تهدیداتِ پیوند خوردۀ داخلی و خارجی که می رفت تا حاصلِ زحمات ، فداکاریها و جانفشانی های این ملّتِ بزرگ ( انقلاب )  را به حالتِ قبل از انقلاب و در توجّه به تجاوز صدامی ، به حالتی به مراتب بدتر بازگرداند . به فرمانِ کشتیبانِ هوشمند این انقلاب ، نیروهای مردمی تحت عنوان بسیج سازماندهی شدند ، این نیروها ضمن اینکه حلقه های پیوند تهدیدات را گسستند و هر دو را ناکام گذاشتند ، مطلبی است که نه تنها هیچ طیف دلسوز انقلاب اسلامی و دوستدار تمامیت ارضی آن را نفی نمی کند . منتقدین محترم نیز در این بخش با نویسنده همصدا هستند ، مگر اینکه مطلب جدیدی ارائه شود تا بحثی دیگر آغاز گردد .

         آنچه در نقدها نسبت به بسیج و بسیجیان اشاره شده ، مربوط به بعد از جنگ تحمیلی است که در جریانات داخلی به افراط کشیده شده اند و یا افراطی شده اند و یا چرا دخالت می کنند و …

         بنده هم از افراط و از تفریط بیزارم و پایبندی به آن را مساوی با جهل و جمود می دانم ، ولی سئوال اینجاست که افراط و تفریط را چگونه تعریف کنیم و در مقابل چی و کی افراطی باشیم ؟ و این سئوالات در قاموس بسیج چه مفهومی دارند !؟

         طبیعی است ، هر کس بایستی قبل از وارد شدن به موضوع ، تعریفی از موضوع داشته باشد تا به افراط و تفریط کشیده نشود ؛ بسیج را در آئینۀ کلمات امام راحلِ عزیز و سلف صالحش ( خامنه ای ) درست می دانم ، رهبر عظیم الشأن انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای جمله ای به این مضمون دارند ؛ « کسانی که برای استقلال ، عظمت و آزادگی این مردم و مرز و بوم علاقه دارند و تلاش می کنند ، بسیجی هستند چه دارای کارت شناسایی باشند یا نباشند . »

         اگر افراط مورد اشاره مربوط به عصبانیت امریکایی ، انگلیسی ، اسرائیلی و سرانگشتان غافل یا معاند دیگری چون حزب جاسوسان ( نفاق ) باشد که ، این نفرت از آغاز بکار بسیج بوده و ادامه خواهد داشت ، بسیچ برای مقابله با این طیف سازمان یافته . مهم این است که جریانات ایرانی – اسلامی آب بر آسیاب دشمنان تابلودار نریزند ، از کلمات و جملات به ظاهر علمی و منطقیِ دیکته شدۀ غربی در بمباران خبری الینه نشوند که با هداف به افراط کشانیدن جریانات داخلی صورت می گیرد ، وارد آشوب و قانون شکنی نشوند و فقط در این شکل و تأثیر پذیری است که بسیجی بالاجبار در « وسط میدان » از ارزشهای ملّی و اسلامی دفاع خواهد کرد و کرده ، هرچند برچسب افراط و خشونت طلبی بر آن زده شود .

         بنظر می رسد ، مناسب ترین راه کار در حفظ اتّحاد ، یکپارچگی و بالابردن ضریب امنیت ملّی کشور در مقابل دشمنان خارجی و معاندین بظاهر ایرانی پاسداشت آرمان بسیج و کمک به بالندگی آن است .

« پِدَرِ انقلاب »

         انقلاب اسلامی ایران که با شعار ذاتی و مشخصه های اصلی آن ؛ « استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی » بود و با تکیه بر آن پیروز و برای تحقق و ریشه دار کردن آن  استقامت ورزیده و اساساً در پافشاری بر آن است که مردم در  مواقع لزوم در حمایت از انقلابشان جانفشانی می کنند . وقتی نظام خود را در مسیر انقلاب استوار می بینند ، در حمایت سیاسی جدّیت به خرج می دهند . سالگردهای پیروزی انقلابشان را جشن می گیرند ، برای حمایت از قانون و قانونگرایی در ۹ دی ماه سال ۱۳۸۸ حضور شگفت انگیز داشتند ، حضور جانانه و با شعارهای مستحکم در استحکام سازی آرمانهای انقلاب  در حالی صورت می گیرد که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه ترین بمباران خبری ، تبلیغی ، سیاسی تا اختلاف افکنی را تجربه کرده اند ، بشکل طبیعی می بایستی تأثیر دشمن پسند می داشت . دشمنان عَنود داخلی و خارجی و دوستان متردد و بی تفاوت بایستی واکنش اینچنینی مردم فهیم را حلّاجی کنند تا بر بصیرتشان بیفزایند ، بیشتر از آن بر انقلابیون و مسئولین نظام فرض است در پاسداشت و به شکرانۀ آن سراز پا نشناسند و در خدمت رسانی کوتاهی نکنند .

         جای سئوال بزرگی است که بر چه سبک و سیاقی از «حسینعلی منتظری » با عنوان « پدر انقلاب » یاد کرده اند ، پدری که به حاصل زحمات علمی و عملی اش و به باورهایش هیچ علاقه ای نشان نداد ؟ و این ملّت بزرگ و رنج کشیده را در نیمۀ راه تنها گذاشت ! پدری که همۀ شجاعتش در کمال «سادگی» حمایت از «مهدی هاشمی» جنایتکار بود ، پدری که به یار دیرینه و خالق انقلاب اسلامی پشت کرد ، راستی این چگونه پدری است که سخنانش و اقداماتش دشمن پسند شده ؟ به راستی ، این چه قاعده ای برای حضرت آیت الله و مرد دین بود که انقلابی بودنش تا زمانی بود که قدرت و حکومت در خدمتش باشد و گرنه قابل نفی خواهد بود ، این چگونه پدری بود که به راحتی قدرت دفاعی این ملّت را در مقابل امریکا و صدام و خائنین این ملّت در بحرانی ترین زمان ، به زیر سئوال می برد ! و …  کسانی که از وی باعنوان پدر انقلاب یاد می کنند ، بایستی به جمله دو کلمه ای اکتفا نکنند، دلایل متقنی برای این ملّت ارائه نمایند ؟ بنده، کسی را پدر این انقلاب میداند و باور دارد که میزان و معیار را « رأی ملّت » دانسته و …

   والسلام

    ۹/۱۲/۱۳۸۸- ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *