بصیرت (۲) « شاخِ گاو و زاویۀ استراتژیک »

بسم الله الرحمن الرحیم

بصیرت (۲)

« شاخِ گاو و زاویۀ استراتژیک »

         وقتی مطلبی علمی و در مجلّه ای تخصصی و شناخته شده به چاپ می رسد ، ضمن اینکه از وزن و اعتبارِ علمی برخوردار است ، مخاطب آن نیز قشر فرهیختۀ جامعه خواهد بود ، و به همان اندازه از تأثیر گذاری بیشتری نیز برخوردار است . فلذا ، هم نویسندگان محترم و هم گردانندگان عزیز مجله ، نهایت دقت لازم را در پرداختن به سئوالات فرضی و مورد نیاز جامعه بر خود فرض بدانند .

         « تمثیل گاو و تعیین زاویۀ استراتژیک » عنوان مقاله ای است از آقایان ؛ « دکتر سید جواد امام جمعه زاده » و « ابراهیم دارابی » در مجله وزینِ « اطلاعاتِ سیاسی – اقتصادی » به شمارۀ ۲۶۴-۲۶۳ به چاپ رسیده است . بنظر می رسد ، نویسندگانِ محترم ، سعی در تشبیه و اثباتِ این مهم از اهداف و حضور امریکا در منطقه برآمده که ؛ امریکا ، بعنوان «گاو»ی در منطقه و بخصوص «خلیج فارس» فرض کرده که قسمت سر و شاخهای آن به سمت ایران قرار گرفته و البته باعث این قرارگیری نیز سیاستهای غلطِ ما ایرانیها و سوء استفادۀ همسایگانِ ما و بخصوص عربها هستند که با عصبانی کردن آن باعث تحریک و در نتیجه آسیب دیدن امنیت ملی ایرانِ عزیز شده ایم . برعکس ، عربها و همسایگانِ ما از وضعیت بوجود آمده بهترین بهره برداری را کرده و می کنند و این «گاوِ» عظیم الجثه را می دوشند؟! به عبارتی ، نفع این حضور نصیب همسایگانی که با این «گاو» هماهنگ هستند شده و ضرر آن متوجه ماست . فلذا ، توصیه می شود که زاویه استراتژیک مناسبی ترسیم و تعریف شود که از آسیب دیدگی محفوظ بمانیم و بهره ای نیز برده باشیم ؟

         اینکه بتوانیم و طرحریزی هوشمندانه ای برای گرفتن زاویۀ استراتژیک مناسب ، جهت مصون ماندن از آسیب های شاخ «گاو» داشته باشیم ؛ منطقی ، علمی ، سیاسی و هوشمندانه است و ارتباط خاصی به جناح خاصی ندارد ، بر همۀ آنهایی که به هر شیوه ای برای اقتدار ، عظمت و امنیت این مرز و بوم دل می سوزانند فرضی است مقدس . آنچه ، از آن بوی تعجّب و تفرّق می اید ، تشبیه نامناسب امریکا به «گاو» و شیوۀ قرارگیری آن در منطقه است ؟

         عنوانِ «گاو» ، در عرف و محاورۀ عمومی ، در خصوص کسی یا کشوری بکار بردن ، تشبیه به ذی شعور کردن و فاقد مشخصه های زندگی در محیط انسانی از نوع مثبت یا منفی است . تسلط بر چنین موجودی و یا مصادره به مطلوب کردن آن بنفع منافعِ و یا علیه دشمنان سهل و آسان می نماید ، نویسندگان محترمِ مقاله ، مجموعه ای (غرب و امریکا) را «گاو» فرض کرده و تحلیل و نظر خود را بر مبنایی ارائه کرده اند که ؛ موجودِ فرضی شان «گاو»!؟ ، با هوشمندی تمام و در سطح جهانی برای تسلط بر منافع و ادارۀ امورات بین ملتها برنامه دارد ؟ به این فرض و سئوال توجه نکرده اند که چگونه این «گاو» با آن مشخصاتِ ذی شعوریش ؟ برای تأمین منافع نامشروعِ خود در خاورمیانه و تضمین امنیت اسرائیل غاصب ، به ملّتهای منطقه از سرِ خیرخواهی نفع می رساند و برای اینکه ملت ایران نیز از این خوان عقب نماند ! تهدید می کند که از حلوا خوری عقب نمانیم !؟بگذریم از عبرتهایی که در پنجاه سال حاکمیت پهلویها از سیاستهای همین «گاو» نصیب ملّت ایران شده بود ، کشوری که با طراحی سیاست « دو ستونی » و بکارگیری هوشمندانه ارتشِ ایران و پول عربها منافع جهانخواری خود را تأمین می کرد ، حالا شده «گاوِ» نفهم و ما چرا از خیراتِ آن استفاده نمی کنیم ؟! بهتر و مناسب بود ، از عنوان «گرگ » یاد می شد که از سرِ خیرخواهی ، بجای آذوقه و امداد رسانی بهداشتی برای مردم زلزله زدۀ هائیتی ، گاوچرانهای مسلح به تکنولوژی آدم کُشی می فرستد که از یاد نبرند که اجدادشان چگونه سُرخ پوستان بومی در امریکا را سلّاخی کردند تا به قدرت و مکنت خود برسند ؟ از عنوانِ «گاو» استفاده نشود که در بی شعوری ، هشت سال جنگ را از طریق نوکرش (صدام) بر ایران  و بلکه بر ملتهای منطقه تحمیل کرد ، اینگونه فکر نشود که طرف حساب ما « صدام » و ارتش بعث بود ؟امام ما بدرستی فرمودند : « ما در جنگ ابهّت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم » .

         این چگونه گاوی است که ؛ « یک سرمایه دار امریکایی به نام ژرژر سورو در تلاش برای کاهش ارزش فرانک فرانسه ، دو روز وزیر وقت فرانسه (بالادور) و چند وزیر و صدها کارشناس مالی و روسای بانکهای اروپایی را پای میز مذاکره معطل کرده (آشناگر – ۱۳۸۸ )» . این «گاو »! با دوستانش چنین برنامه ریزی دارد ، با ما که هم شرقی و هم مسلمان و هم انقلابی و هم …  هستیم چه برنامه ای می تواند داشته باشد ، اگر قصد تئوریزه کردن نیّات تسلیم طلبانه و یا سازشکارانه نداشته باشیم ، بهتر است استراتژیهای استقلال طلبانه ، آزادیخواهانه و عزّت طلبانه ای را تئوریزه و اجرا کنیم که اولوّیت اوّل آن افزایش عزّت ، اقتدار ، استقلال و ضامن امنیت ملی و افزایش روز افزونِ اقتدار ملّی و بین المللیِ ایرانی باشد که شایستگی آن را دارد ، چنانچه در طول سی سالِ گذشته ، همین مسیر با پرداخت هزینه های آن  طی شده است . انتظار از نخبگان دانشگاهی و مسئولین فرهنگی ، اقتصادی و نظامی است که با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی ، زوایای عزّت طلبانه ای را در شکستن و یا در دفع آسیبهای شاخ این «گاو » تئوریزه کنیم .

 والسلام

    ۱۸/۱۲/۱۳۸۸- ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *