بسیج دانش آموزی و انتخابات

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیج دانش آموزی و انتخابات؛

هر سخنی و هر موضع گیریی، قبل از هر چیز بایستی اصالت داشته باشد، سئوال اینجاست سخن گفتن در جمع بسیج دانش آموزی و قشر دانش آموز از چه اصالتی برخوردار است، چه نتیجه ای دارد؟!

از آیات قرآن کریم است که ما را در انتخاب ها و تصمیم گیری ها به «السابقون السابقون اولئک هم المقربون»، یعنی سابقه در تصمیم گیری و انتخاب ارزش و اصالت دارد، در این انتخاب یک بحث شخص است که سابقه فرد نشانگر و در بیان اهمیت وی مهم است، اما در جمع چه شکلی می توان به سابقه اشاره و تکیه کرد؟ وقتی می گویند ایران و ایرانی، قطعاً به تاریخ و فرهنگش اشاره می کنند و اصالتش را تعیین می نمایند و تصمیم می گیرند، در بسیج دانش آموزی چه چیز را مبنای محاسبه قرار دهیم!؟۸۶۴۶۵۵۱۴۴۴۲۸۰۱۱۹۶۱۷۴

بدون شک یکی از موارد پایه ای که در عصر حاضر برای ما اهمیت دارد و مورد توجه است، مربوط به دوران دفاع مقدس است که اصالت هر قشری با توجه به آن مورد بررسی قرار می گیرد، اصالت بسیج دانش آموزی نیز در همین مقوله قابل ارزیابی است. یعنی سهمی که قشر دانش آموز در دوران مقدس داشتند اصالت و سابقه شما را مشخص می کند، در این رتبه بندی نیروهای مسلح ۳/۴۵ درصد از کل شهدای جنگ تحمیلی را به خود اختصاص داده اند و البته وظیفه نظامیان است و در رتبه دوم، قشر دانش آموزی قرار دارد که ۵/۱۸ درصد از کل شهدا را از آن خود کرده است و سایر اقشار جامعه در رده های بعدی قرار دارند. به همین خاطر انتظار می رود در دوران بعد از دفاع مقدس و در عرصه های مختلف، همین رتبه در دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ و تقویت شود و به همین خاطر است که حضور شما به عنوان نخبگان بسیجی و دارای بالاترین اصالت در بین اقشار مختلف، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بخش دوم بحث من مربوط به اهمیتی است که مجامع قشری بسیج دانش آموزی دارند و شماها به عنوان نمایندگان و نخبگان بسیجی در رأس این مجامع قرار دارید، مجامع و تشکل ها به این خاطر شکل گرفته اند که بسیج وقتی حرف می زند و وقتی موضع می گیرد، برای مواضعش پشتوانه مطالعاتی داشته باشد. وقتی حرف می زند؛ از منطق قوی دانشی برخوردار باشد تا بتواند اثرگذار باشد وگرنه متهم به کلی گویی خواهد شد.

اگر ما بتوانیم به شعار انتخابی سال که «هم دلی و هم زبانی دولت و ملت» است، جامه عمل بپوشانیم، چاره ای نداریم که با منطق دانش و علم واقعیت های جامعه را به دولت منتقل کنیم و این حرکت نکته آغازین بصیرت بسیج خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل اهمیت مجامع بسیج این است که بتوانیم نسبت به مسائل روز بموقع واکنش نشان دهیم، مجامع بسیج جایی است که اتفاقات و وقایع روز بشکل منطقی رصد شوند و بموقع نسبت به آن واکنش نشان داده شود. اگر مجامع و کارگروه ها محکم و جدی گرفته نشوند، بطور طبیعی به انفعال گرفتار خواهیم شد و از رسالت خود عقب می مانیم بطور مثال، امروزه و در این مقطع زمانی مهمترین مسئله مربوط به انتخاباتی است که در پیش روی ما قرار دارد(انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری)، حال چرا انتخابات مهم است؟!

یکی این که امام(ره) تأکید داشت؛ «میزان رأی ملت است» و تا آخر روی حرفش ایستاد، در تاریخ نمونه ای وجود ندارد که انقلابی تا پایه هایش را محکم نکرده به انتخابات روی آوَرَد، این سیاست اختصاصی انقلاب اسلامی است. حتّی در زمان جنگ تحمیلی مردم در زیر بمباران صف انتخابات را رها نکردند، اگر انتخابات نباشد مجلسی شکل نمی گیرد و دوباره مجبور به تحمل دیکتاتوری می شویم. انتخابات یعنی اراده مردم به جای قدرت تصلب یافته، هیچ فرد و گروهی حاضر به کنار گذاشتن صندلی قدرت نمی شود، مردم در انتخابات قدرت را از طیفی می گیرند و طیف و گروه دیگری را به قدرت می رسانند و دوم این که ما فقط به انتخابات بسنده نمی کنیم؟ بایستی با انتخاب های درستِ خود، نمایندگان صالح و کاردانی را به مجلس بفرستیم، با نمایندگان کاربلد است که شهرمان، استان مان و در کل کشور ما به آبادانی می رسد. اگر نماینده ای انتخاب شود و در طول دوره نمایندگی اش فقط نقش بازی کند، کار، درست نمی شود.

اهمیت انتخابات تا جایی است که رهبر معظم انقلاب می فرماید حتی کسانی که مخالف هستند هم در انتخابات شرکت نمایند، در اهمیت فرمایش رهبر انقلاب به داستان کودتای ۲۸ مرداد اشاره می کنم؛ اصولاً نطق های اولیه رئسای جمهوری به عنوان نقشه راه دولت بسیار مهم هستند، آن هم رئیس جمهور کشوری مثل آمریکا که داعیه ابرقدرتی دارد. فردی به نام «آیزنهاور» وقتی به ریاست جمهوری آمریکا رسید، در نطق اولیه اش از موقعیت کشور ایران به عنوان مهم ترین نقطه در کره زمین یاد کرد و هشدار داد که؛ نبایستی اجازه داده شود ملت ایران عظمت خود را باز یابند و گفت که هرکس نمی داند برود و تاریخ ملت ایران را مطالعه کند؟! و همین جملات بود که نخست وزیر وقت انگلیس (چرچیل) را به فکر واداشت و به همراهی آمریکا نقشه کودتای ۲۸ مرداد را طراحی و اجرا کردند و دوباره دیکتاتوری را به کشور و ملت ما تحمیل کردند؟!

ما، نخستین ملتی بودیم که در خاورمیانه به انتخابات روی آوردیم و حکومت مصدق را انتخاب کردیم، آن موقع که قدرت امروز را نداشتیم، پس چرا آمریکایی ها احساس خطر کردند و اجازه ندادند دموکراسی در ایران دوام بیاورد؟! چون نمی خواستند ما مستقل باشیم؟ چرا که پشتوانه استقلال داشتن آزادی است. با کودتا آزادی را از ملت ایران سلب کردند و با حفظ دیکتاتوری رضاخانی به ظاهر ایران کشوری مستقل بود! ولی در خدمت منافع آمریکا؟! به همین خاطر انتخابات مهم است.

اگر چندی پیش، سربازان آمریکایی در خلیج فارس و در مواجهه با نیروهای ما دست هایشان را بالا بردند و زانو زدند، به پشتوانه این مردم است و اگر می خواهیم همچنان عزّتمند باشیم و مستقل، بایستی انتخابات را جدّی بگیریم. اگر دقت کنید، رسانه های بیگانه در آستانه انتخابات شروع می کنند به دلسرد کردن مردم تا بلکه بتوانند حضور مردم در انتخابات را کم رنگ کنند، علتش دلسوزی برای این جناح یا آن جناح و یا مردم ایران نیست، می خواهند پشتوانه نیروهای مسلح را  متزلزل کنند، چون معیار ارزیابی پشتوانه مردمی نیروهای نظامی از صندوق های رأی مشخص می شود. بنابراین اگر می خواهیم توان بازدارندگی ملی خود را حفظ کنیم، چاره ای نداریم جز این که مردم را تشویق کنیم به حضور پرشور در پای صندوق های رأی و …

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ذوالفقار صادقی

طرح شده در جمع نخبگان بسیجی در اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

(سالن اندیشه)

برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به؛

ü     در خصوص آمار قشری شهدای دفاع مقدس به آدرسwww.parsine.comمراجعه شود،

ü     در خصوص کودتای ۲۸ مرداد به متن سخنرانی نویسنده با عنوان «اهمیت منطقه ای و جهانی ایران» قابل دسترسی در www.sadeghi-tahlil.ir مراجعه شود.

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *