بازخوانی تقابل در خاورمیانه و سیاست های پیش برنده ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بازخوانی تقابل در خاورمیانه و سیاست های پیش برنده ایران

     خاورمیانه بعنوان مهد ادیان توحیدی، از دیرباز مورد توجه غربی ها و از زمان ظهور و تثبیت اسلام در خاورمیانه کشمکش بین اسلام و غرب وارد مرحلۀ حساس و حیاتی شد؟ اگر به دوره های مربوط به جنگ های صلیبی و دوره استعمار نگاهی گذرا داشته باشیم، جدّی بودن این کشمکش و دشمنی را به وضوح خواهیم دید که، اسلام اساسی ترین و بنیادی ترین دشمن سلطه گری از هر نوعش مورد غضب غرب و صهیونیسم و در عصر حاضر آمریکایی ها قرار گرفته است. نکته قابل تأمل این که اسلام، دُرست در منطقه ای خود را مستقر کرده است که عمده ترین و حیاتی ترین منابع نفتی نیز در آن قرار گرفته است و توجه به همین نکته است که دوره جدید و تأثیر گذار جنگ ها از نوع سخت و نرم آن را با پایه گذاری رژیم جعلی اسرائیل می توان مورد تحلیل قرار داد. این رویارویی که عمیقاً ماهیّتی ایدئولوژیک و سیاسی دارد در جنگ رسانه ای با تفکر آخرالزمانی و در اعتقاد به نبرد آرماگدونی شکل واقعی به خود گرفته است که، آوانجلیست ها از ذکر آن اِبایی به خود راه نداده و نمی دهند.

     پایه گذاری اسرائیل به همراه ژاندارم قدرتمند نظامی ایران و به کمک دلارها نفتی و جهالت از نوع عربستانی، مثلثی را در جهت تأمین منافع غرب در جهان دوقطبی شکل داده بود که فروریزی آن به نظر غیرممکن می آمد. لیکن، شکاف در صف این مثلث شوم بدست انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران نه تنها ناکارآمدی مثلث سلطه گری در جهان اسلام را به همراه داشت، مهمتر از آن در بهم خوردن معادله دوقطبی سلطه، نقش اساسی ایفا کرد و در عین ناباوری فقط و فقط رهبر این جریان هوشمندانه حوادث آینده را پیش بینی و کمونیسم را در موزه ها به امپراتوری شرق گوشزد کرد.

     بهم خوردن معادله سلطه در خاورمیانه و به تاریخ پیوستن ایده سوسیالیزم، صهیونیستها را به تکاپو واداشت. آنها باور دارند که خمینی(ره)، بسان پیغمبران حرفی برای تبلیغ نمی زند، پیش بینی ها و راهبردش را در مورد غرب و اسرائیل جدی گرفتند و انقلاب اسلامی و فرهنگ بالنده اسلامی – ایرانی را آماج حملات نظامی، سیاسی و فرهنگی قرار دادند. ردّپای غرب و ایادی منطقه ای آن در کودتاها و جنگ های داخلی و اقدامات سیاسی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی آشکارتر از آن است که کسی آن را انکار نماید، وقتی با ناکامی روبرو شدند جنگی خانمان سوز را به مدت هشت سال هدایت کردند. جنگی که یکی از اهداف نانوشته و مشخص آن تضعیف جهان اسلام و افزودن بر عمر رژیم جعلی اسرائیل بود، جنگی که آمریکایی ها و غربی ها آن را ابزاری برای به زانو درآوردن اسلام اصیل و ایران قرار داده بودند؟ و یکی از علل به درازا کشیده شدن آن نگاه متفاوت و استقلال طلبانه انقلابیون ایران به مسئله بود! نگاهی که عمق استراتژیک و خطر آن را تا دوردست ها می فهمیدند؟ اظهار نگرانی اندیشمندان و تئوریسین های آمریکایی و اسرائیلی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گویا هستند و هرگونه تفسیر خوشبینانۀ دیگری را به سخره می گیرند. و در این منظر است، می توان به فلسفه ابزاری و دوگانه آمریکایی و غربی به پدیده تروریسم و حقوق بشر را دید و منطق زورگویی و خروج از انزوا و قدرت گیری جناح جنگ طلبانۀ آمریکا را در عربده کشی هایشان به تحلیل نشست!؟ به نام دموکراسی دموکراسی را محاکمه کردن در مصر! بازسازی بهار عربی در راه انداختن جنگ داخلی در سوریه! ابتکار حکومت اسلامی عراق و شام(داعش)، و تشکیل ائتلاف ضد داعش و کمک تسلیحاتی احیاناً اشتباه به آن ؟! و این همه را می توان دستپاچگی غرب دانست؟ یا یک استراتژی مدون و انعطاف پذیر؟ در مقابل و برای غلبه بر چه پدیده ای؟! نگاهی به سیاست های اصولی و انقلابی ایران می تواند این هجمه ها را توجیه کند، و این راهبردهای پیش برنده را می توان برشمرد؛

  1. انقلاب ایران زمانی به پیروزی رسید که غربی ها توانسته بودند در «کمپ دیوید»، مصر قدرتمند و عرب را از صحنه تقابل به اسرائیل حذف کنند. انقلاب ایران بود که جایگزین مصر در رهبری جریانات اصیل مردمی و اسلامی را بدست گرفت و جریانی قدرتمند و غافلگیرانه را در منطقه شکل داد.
  2. فرصت استفاده از هماهنگی با سوریه و لیبی در جریان جنگ تحمیلی صورت گرفت، نشان داده شد که جنگ بین ایران و عراق برخلاف آنچه که صدام و سران عرب می گویند و آنچه که غربی ها به آن اصرار دارند، جنگ بین عرب و عجم نیست، جنگی است بین اسلام اصیل با غرب و جهالت عربی در زدون سلطه از منطقه. فرصتی که در تقویت و شکل گیری جبهه مقاومت نظیر نداشت.
  3. اشغال کویت توسط صدام و تلاش ناکام ده سالۀ آمریکایی برای جایگزینی ضد ایرانی، حادثه مشکوک و سیاسی ۱۱سپتامبر و بهانه حذف طالبان و صدام، ثبت نبوغ سیاسی ایرانی در مدتی که جهانیان مست شعار مبارزه با تروریسم و شاهد اشغال افغانستان و عراق بودند و ایرانیان مشغول تثبیت اقتدار انقلابی و تقویت جبهه مقاومت بودند و هنرمندانه شاهد حذف دشمنان منطقه ای خود بدست اربابان دیروز بودند(الّلهم اشغل الظالمین بالظالمین) و طراحی نفوذی موثر و تاریخی در شرق و غرب خود کردند و حال ثمرۀ آن را در مرحله ای دیگر و کنونی می چینند.
  4. آمریکایی ها که طالبان را نماد اسلام تبلیغ کردند و اقدام نظامی خود را در توجیه اسلام هراسی مشروعیت بخشیدند و حال داعش را که خود سازماندهی کرده و در توجیه اسلام هراسی و مبارزه با تروریسم، ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند! دیگر حنایشان رنگ باخته؟ اسلامِ اصیل و پیوند آن با ایران، جهانیان را و بخصوص مردم مسلمان منطقه را که در دو راهی شناخت اسلام مردد بودند به نتیجه رسانیده که اسلامی که آمریکایی ها از آن می ترسند، نه طالبان و نه داعش است، آنچه ایرانیان پرچمدار آن هستند اصالت دارد! اگر ائتلاف ضد داعش درست نکنند که قافیه را باخته اند، مدتی چنین تا بلکه در مذاکرات هسته ای ایرانی را بنفع سیاست های خود وارد کنند، و در غیر اینصورت بایستی چشم از موجودیت اسرائیل بپوشند؟ که در صورت خیزشی جدید در خاورمیانه توان کنترل آن به این آسانی نخواهد بود؟ و یا نتیجه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و تلاش ایران در نشست سه جانبۀ دمشق، بغداد و تهران علیه تروریسم، هیچ نفعی برای غربی ها نخواهد داشت. هوش و ذکاوت ایرانی در طول تاریخ با دشمنان خود تعارف بردار نیست و نخواهد بود!؟ پیغام پوتین به حزب ا… و اعلام حمایت سیاسی و تجهیزاتی بایستی مفهوم خاصی برای غرب داشته باشد.
  5. قدرت سازماندهی و ائتلاف سازی متقابلی که علائم توفیق آن در جنگ های نیابتی عراق و سوریه و لبنان بر هیچ استراتژیستی پوشیده نبوده و نخواهد بود. قدرتی که از تهدیدات ایجادی غرب فرصتی تاریخی برای جریان مقاومت و نفوذ ایران ابداع کرده و می کند. همین قدرت است که از سال ۱۹۸۲م سلسله شکست های غیرقابل باوری را به اسرائیل وارد کرده است؛ شکل گیری حزب ا… لبنان در ۱۹۸۲م، جنگ ۱۶روزه در جنوب لبنان و فرار ارتش اسرائیل در ۱۹۹۶م، و تشکیل حماس و جهاد اسلامی در سرزمین های اشغالی، عقب نشینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان در ۲۰۰۰م، و جنگ ۳۳روزه و شکست تاریخی اسرائیل در ۲۰۰۶م در جنوب لبنان و کشیده شدن جنگ به داخل سرزمین های اشغالی و جنگ های خونین ۲۲و ۸و نهایتا ۵۱روزه از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴م و توسعه نفوذ دکترین مقاومت و قدرت گیری روزافزون انقلاب اسلامی ایران در منطقه. بمباران هر ازگاهی انبارهای مهمات ارتش سوریه، نشان می دهد که در صحنه های میدانی نبرد نیابتی به کجا رسیده است و برای نشان حضور در معادلات در چه موقعیتی قرار گرفته است.

اگر بخواهیم در برشماری راهبردهای پیش برنده ایران، می توانیم بر این فهرست بیفزاییم. هدف؛ توجه دادن راهبردپردازان و سیاستمدارانی که سکان هدایت اندیشه های انقلابی را بدست گرفته اند است که، بایستی بخاطر داشته باشند که اگر می خواستیم به بهانه مبارزه با آمریکا در جنگ های خلیج فارس صدام را خالدبن ولید فرض می کردیم، چه اتفاقی می افتاد و الآن فرصت مذاکره با غرب را نیز پیدا نمی کردیم؟ اگر به شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» باور می داشتیم، نفوذ استراتژیک ما و قدرت پیش برنده ما در کجا متوقف و امنیت ما در موعد ظهور داعش چگونه می بود، مواظب باشیم.

۲۱/۱۰/۱۳۹۳- ذوالفقار صادقی

برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به؛

  • اسلام تایمز ۹آذر۱۳۹۳، سیاست پیش برنده ایران، به نقل از الحیات.
  • همان، گفتگوبا انیس نقاش با عنوان؛ اسرائیل با حملات خود به سوریه می خواهد بگوید در تحولات خاورمیانه حضور دارد.
  • اسلام تایمز ۹آذر۱۳۹۳، ائتلاف ضد داعش و نگاه ابزاری آمریکا و نگاه راهبردی ایران.
  • بسته خبری شماره ۴۲، سال ۱۳۸۶٫
  • پیام انقلاب شماره ۸۵، شهریور۱۳۹۳٫

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *