جنگ نرم – ۱۳۹۳

بسم الله الرحمن الرحیم

جنگ نرم ۱۳۹۳ (*)

جنگ واژه ایست عام که روش رسیدن به هدف سیاسی را در دستور کار دارد و اگر تقسیم بندی شده است به سخت، نیمه سخت و نرم، بیانگر شکل و نوع درگیری است برای رسیدن به هدف سیاسی.

واژه جنگ نرم، از ابداعات اندیشمندان سیاسی – فرهنگی غرب است. لیکن، در ایران و در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب – امام خامنه ای- با هدف مقابله با توطئه های دشمنان نظام اسلامی، وارد گفتمان سیاسی شده است. دشمن بعد از ناکامی در رسیدن به هدف سیاسی خود در تحمیل جنگ هشت ساله، روش خود را در برخورد با جمهوری اسلامی تغییر داد. و در مواجهه با این روش بود که رهبر معظم انقلاب با عناوینی چون شبیه خون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، و در نهایت واژه جنگ نرم را در مقابله تبیین کردند.

بعد از پایان جنگ دوم جهانی و تقسیم جهان به دو بلوک غرب و شرق، جهانیان در حوزه نظامی و سیاسی یک دوره صلح مسلح و یا یک دوره وحشت از سلاح های هسته ای را پشت سر گذاشتند و قدرت های جهانی (آمریکا و شوروی) برای اجتناب از هر گونه برخورد نظامی، قاعده ای را در قالب جنگ سرد رعایت می کردند و در عین حال اقداماتی را در قالب مسائل دیپلماتیک و فرهنگی علیه همدیگر سازماندهی می کردند. اندیشمندان غربی که در رأس آنها آمریکایی ها قرار داشتند، کمیته ای بنام «کمیته خطر جاری» سازماندهی کردند و یکی از اعضای همین کمیته بنام «جوزف . اس . نای» برای اولین بار اصطلاح «جنگ نرم – soft war» را در سال ۱۹۹۰م وارد فرهنگ سیاسی دنیا کرد.

بدنبال پیروزی انقلاب اسلامی و خارج شدن ایران از دایره بازی دوقطبی حاکم بر جهان که باعث اجماع هر دو ابرقدرت علیه انقلاب اسلامی، با هدف جلوگیری از بهم خوردن نظام دوقطبی، شد. و جنگ هشت ساله را علیه انقلاب اسلامی تحمیل کردند. و در کمال ناباوری بعد از شش سال جنگ در صدد ارزیابی منشاء قدرت ایرانیان و تدوین راهکارهای اساسی برآمدند و بر همین اساس، اندیشمند آمریکایی ژاپنی الاصل بنام «فوکویاما» را جهت بررسی به خاورمیانه مأمور کردند. نامبرده نتیجه تحقیقاتش را در کنفرانش شیعه شناسی «اورشلیم» به سال ۱۹۸۶م ارائه کرد، و شاید بتوان گفت که غرب، ادامه جنگ را به شیوه جدید(جنگ نرم) برای به تسلیم وا داشتن انقلاب اسلامی شروع کرد.

بدنبال فروپاشی بلوک شرق و یکه تازی آمریکایی ها که اکنون تنها ابرقدرت دنیا محسوب می شدند و برخود حق تعیین سرنوشت ملت ها را می دادند، وارد فاز برخورد نرم با انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران شدند و برای کاربردی کردن اقداماتشان به سازمان دهی ابزار های لازم پرداختند، این ابزار ها بخشی در اختیارشان بود و برخی در داخل کشور هدف (ایران) قرار داشت؛

ابزار های در اختیار آمریکا و غرب:

  • کمیته خطر جاری که قاعدتاً بعد از اتمام جنگ سرد بایستی منحل می شد، علیه ایران بکار گیری شد.
  • موسسه رند (RAND) که با پنج محور اصلی و محور های فرعی فعال شد.
  • طرح «کدامین راه به سوی ایران» در سال ۲۰۰۹م (۱۳۸۹) که فعالیت های خود را در قالب ۹ راهکار اصلی با محوریت ایران و جهان اسلام سازماندهی کرد.
  • پروژه دلتا از سال ۱۳۸۵ با تکیه بر تجارب جنگ سرد شروع به فعالیت کرد.

ابزار های آمریکا در ایران که به شرکای آمریکا معروف شدند:

این شرکا به تناسب فرهنگ و تمدن و مذهب و … هر کشوری سازماندهی می شوند و مختص به ایران نیست و عبارتند از ؛

  • روشنفکران سکولار و دانشگاهیان یکی از ابزار ها و اهداف عمده در جنگ نرم هستند.
  • سازمان های مردم نهاد (NGO)، روزنامه نگاران و نویسندگان که به نفع منافع غرب سازماندهی و تقویت می شوند.
  • سازماندهی روحانیون میانه رو در مقابل روحانیون رادیکال.
  • محور فیمینیسم که نقطه آغاز ترویج اباهی گری و … .

اهداف جنگ نرم:

با توجه به مطالب مذکور می توان فهرست بلندی از اهداف سیاسی در جنگ نرم برای غربی ها تنظیم کرد. لیکن، ذکر چند مورد اساسی کفایت این بحث را میکند؛

  • تلاش در استحاله فرهنگی و تغییر افکار عمومی، فرهنگ و تمدن هر ملتی پایه ی توسعه و پیشرفت کشور محسوب می شود و شاه بیت هر فرهنگی را دین و مذهب آن ملت تشکیل می دهد که انرژی بخش پایان ناپذیر است. اگر امروزه می بینیم اماکن مقدس مسلمانان توسط «داعشی ها» در سوریه و عراق منهدم می شوند، در واقع نمادهای فرهنگی و الهام بخش مسلمانان از بین برده می شود، تا فرهنگ و باورهایشان خدشه دار شود و این به نفع منافع آمریکا و اسرائیل است.
  • تلاش در استحاله سیاسی، با هدف ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی. اگر می بینیم در قبل از هر انتخاباتی تلاش رسانه ای دشمنان صورت می گیرد تا از مشارکت مردم بکاهد و یا بعد از آن مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برند، هدف استحاله سیاسی است.
  • ترویج روحیه یأس و ناامیدی.
  • بی تفاوت کردن نسل جوان نسبت یه سرنوشت ملی.
  • ایجاد شکاف قومی و مذهبی، با توجه به وجود تنوع قومی و مذهبی در ایران که علت وجودی کشورمان را تشکیل می دهد، با تلاش در ایجاد شکاف قومیتی و مذهبی قصد دارند به آنچه که در طول هشت سال جنگ تحمیلی نرسیدند، برسند.

راهکاری برای مقابله؛

  • تحرک بخشی به سرمایه های اجتماعی که نخبگان جامعه از نمود های آشکار و بدون جایگزین آن هستند و مورد هدف دشمن در جنگ نرم نیز می باشند، در این راهکار نخبگان سه وظیفه اساسی به عهده دارند: الف) الگو بودن و مرجع بودن نخبگان است، ب) وظیفه آگاه سازی اقشار مختلف را بعهده دارند و بالاتر از آن، ج) تحرک بخشی به قشر تحصیل کرده را نیز وظیفه دارند، نخبه بودن کافی نیست، حرکت لازمه کار است.
  • داشتن معرفت و بصیرت، خودشناسی فردی، اجتماعی و ملی با عث آگاهی از توان بالقوه و بالفعل خواهد شد و با این مقدمه می توان دشمنان و ترفند های آن را شناخت. نگاهی به تاریخ، فرهنگ و تمدن خودی و پاسداشت نآنآن، تکیه گاهی خواهد شد تا شخصیت ملی و دینی خود را بازشناخت و بصیر شد.
  • اعتماد به رهبری و مسؤلان.

«هرکه او بی مرشدی در راه شد     او ز غولان گمره و در چاه شد»

یعنی، سازماندهی، انسجام اجتماعی و اتحاد ملی و پرهیز از خود محوری و عمل پراکنده که دشمن تلاش می کند به این مهم و اصل خدشه وارد کند. به نظر ما، در خط ولایت بودن در رعایت این اصل معنی پیدا می کند.

  • همیّت داشتن در دفاع از فرهنگ اسلامی- ایرانی؛

بنظر و تحقیقاً، دین بن مایه و محرک هر فرهنگ و تمدنی است. اگر دقتی در رویارویی فرهنگی و تمدنی ایران و غرب داشته باشیم بایستی نگاهی به عهد نامه هایی چون «ترکمنچای» و جداسازی بخش های بزرگی از کشور داشته باشیم، ترکمنچای تنها یک شکست نظامی نبود، غلبه فرهنگ و تمدن غربی بر فرهنگ و تمدن نحیف و از یاد رفته ایرانی – اسلامی بود!؟ و هم فرهنگ ایرانی – اسلامی بود که با موتور محرکه دین و به هدایت امام خمینی (ره) خود را بازسازی و به خود باوری رسید و در جزیره ثبات غربی به انقلابی بی نظیر منجر شد. فلذا، شایسته و حیاتی است که از این بن مایه حیاتی حفاظتی غیرتمندانه داشته باشیم که کارایی خود را در تاریخ نزدیک و در دفاع مقدس، نشان داد.

  • تقویت توان ملی؛

توان ملی بایستی و ضروری است که در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی تقویت شود و این یک شعار صرف نیست و راهکار و راهنمای آن تلاش ملی برای تحقق شعار تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب است؛ «اقتصاد و فرهنگ با عظم ملی و مدیریت جهادی». قدرت، ابزار درجه یک و خدشه ناپذیر بازدارندگی است و مردم ما و کشور ما شایسته داشتن قدرت و اقتدار بین المللی هستند.

  • وارد کردن هر ایرانی و عموم برای مقابله با جنگ نرم دشمن، این رویارویی نبایستی اختصاص به طیفی خاص باشد و به نظر هیچ بهانه ای قابل بخشش نیست! بهترین و کارا ترین راهکار ها در دل توده های مردم و برخاسته از فرهنگ عمومی است، بایستی با مشارکت دادن آنان ابتکار عمل را در جنگ نرم بدست گرفت.

« تا بزرگی بزرگان در نظر است     اجتهاد کردن مهال (ابتر) است»

                                                                                                                         والسلام

۲۷/۴/۱۳۹۳ – ذوالفقار صادقی

برچسب ها:

ایران، آمریکا، خاورمیانه، جنگ نرم

(*) متن مصاحبه نویسنده با صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان غربی در مورخه ۲۱/۴/۱۳۹۳

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *