داغ دل مرحم دل (۳)

بسم الله الرحمن الرحیم

داغ دل مرحم دل (۳)

       از رازهای سر به مهر تاریخ اسلام و بخصوص شیعه، سکوت معنی دار و راز آلود عبّاس بن علی بن ابی ابیطالب(ع) است. روایات و احادیثی از ائمه اطهار(ع) در خصوص شخصیت علمی، جمعی و فردی آن بزرگوار به یادگار رسیده است. ولی، آنچه از حضرت ابوالفضل(ع) طنین انداز در تاریخ است، نه کلمات و جملاتِ علمی و یا احساسی، بل سکوتی است در لفظ و فریادی است رازآلود در عمل.

         در صف آرایی بین لشکر چند ده نفری سیدالشهداء(ع) با سپاه جهل و متفکر لعینی چون شمرذالجوشن که اتّفاقاً دایی عباس(ع) نیز بود، فقط جمله ای کوتاه در ردِّ امان نامۀ شمر است. و بالاتر از آن نشان دادن صولتی است علی گونه در نگهبانی از خیام و سکوت تا موعد رزم.

         در روز عاشورا نیز، در حرف زدن، موضع گیری و حتّی رُخصت طلبیدن از امام و برادرش در میدان جنگ نیز کلام بخصوصی را نمی توان یافت که در حاشیه آن قلم زد. ولی، با سکوتی معنادار و با برافراشته نگه داشتن بیرق و عَلَم لشگر، قوت قلب امام حسین(ع) و مایه ترس و لرز دشمن شدی.

         عباس(ع)، چه بگویم و چه بنویسم، در پاسخ به فریاد العطش فرزندان و شیرخوارگان، باز هم حرف نزدی، مَشک برگرفتی و با نگاههایی که برق امید از رفع تشنگی بدرقه شدی و چکاچک شمشیر و هیبت علی وارت بود که صف جهل و تعصب را دریدی و هنوز سکوتت را نشکستی. تو که معصوم نبودی، این همه معرفت از کجا آوردی، این چه درسی است با سکوت به بلندای تاریخ در دلها حک کردی.

«باچنین حسن و ملاحت اگر[عباس]بشر است     زآب و خاک دگر وشهر دیاردگر است»

           سکوت و سکوت و با سکوتت نه آب فرات را که، آب حیات را در لحظه ای که آن را نچشیدی، شرمنده کردی. و سکوت، و اما در نخلستان در مواجه با کفتارانی که روسیاهی را برای تاریخ معنی کردند و شجاعت را به مسلخ کشیدند، دستان حیدری خود را از دست دادی و سکوت تاریخی خود را در امتداد ندای «هیهات من الذله» حسین(ع)، با فریاد برادر شکستی. و تاریخ و تشیع و احرار از اولین و آخرین را مسحور خود ساختی، چه بنویسم.

     والسلام

۲۷/۸/۱۳۹۱(۲محرم)- ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *