دانش و سازمان – ۱

بسم الله الرحمن الرحیم

دانش و سازمان ۱

سلام و درود به شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سلام و درود و عرض ادب به شهیدان گلگون کفن و مظلوم دشت سُلدوز . خوشحالم از اینکه در جمع رزمندگانی هستم که ادامه دهنده راه و آرمان شهیدان و قهرمانان دوران آتش و خون هستند .

            بحث امروز بنده در خصوص اهمیت و چرایی «تجربه و دانش» در سازمان است ، بخصوص اگر این بحث را در منطقه جغرافیایی منطقه نقده و رشادتهای صورت گرفته پی بگیریم . چند روز پیش با یکی از اهالی این خطه که فعلا ساکن ارومیه هستند هم صحبت شدیم ، می گفت روزی که ضدانقلاب در استادیوم شهر گردآمده بودند و قصد قتل عام مردم را داشتند حدود ۱۶ سال داشتم و شاهد بسیاری از جریانات بودم ، ضدانقلاب کاری کرده بود که از سیم های برق صدای مهیبی ساطع می شد بنحوی که احساس می کردی مورد اصابت گلوله توب قرار گرفته ای و وحشت آور بود و …

             و اینکه رزمندگان اسلام به چه تدبیری توانستند برمشکلات غلبه پیدا کنند، به قطع و یقین تجربه ارزنده ای است . براستی اگر پژوهشگری بخواهد به موضوع بپردازد ، به چه کسی و یا سازمانی مراجعه نماید ؟ چه سازمانی مطمئن تر از سازمان سپاه و چه کسانی بهتر از بازماندگان و ادامه دهندگان راه شهیدان و به همین خاطر است که شماها مسئولیت بزرگی بر دوش دارید .

سئوال بزرگی است که ثبت تجربه و تولید دانش از چه قدمتی برخوردار است ، فلسفه این کار چیست ؟ ذکر احادیثی چند مطلب را روشن تر خواهد کرد ؛

  • از پیامبر اکرم(ص) : من احکم من التجارب سلم من الواطب ؛ (هر کس کار خود را برپایه تجربیات بنا نهد ، از سقوط و تباهی به سلامت می ماند .
  • علی(ع) : من حفظ التجارب اصابه افعاله ؛ ( هرکس تجربه ها را گردآوری و به کار بندد ، کارهایش به صورت صحیح انجام پذیرد .
  • پیامبر اکرم (ص) : قیِّدوا العلمَ بالکتابه ؛ ( دانش را با نگارش به بند کشید ) .

 

 

چرایی ثبت تجربه :

            علاوه از مواردی فراوانی که می توان از بزرگان دین در اهمیت ثبت تجارب و تولید دانش ذکر کرد ، دلایل زیاد عقلی نیز می توان بر آن اضافه کرد تا اهمیت موضوع روشن شود ؛

  1. ما نیاز به دانشی داریم که آینده ما را تضمین نماید و سازمان ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد ، و آینده محصول تعامل بازیگران گوناگون و پیوسته به هم است ؛ گذشته ، حال ، تصورات از فردا و اقدامات فعلی افراد و سازمان ، و مطمئن ترین دانش از تجاربی حاصل خواهد شد که تحقق یافته و با ثبت آنها به دانش مورد نظر دست خواهیم یافت .
  2. امروزه از با اهمیت ترین سرمایه های یک سازمان ، کارکنان هوشمند ، با تجربه و با دانش آن است ، اگر ما نتوانیم تجارب سرمایه های سازمان و افراد موجود در آن را ثبت و برای پیشرفت حال و آینده سازمان و کشورمان تبدیل به دانش نکنیم ، مجبوریم در آینده برای توسعه تاوان سنگینی را بپردازیم ، چون تجارب به شکل مشابه تکرار نمی پذیرند . بیاد بیاوریم از تجاربی که برای تأمین امنیت منطقه چه بهای سنگینی پرداخته ایم و اگر آنها را ثبت و برای آیندگان منتقل نکنیم به قطع و یقین آیندگان مجبور به پرداخت هزینه ای به مراتب سنگین خواهند بود .
  3. سازمانها به لحاظ جغرافیایی گسترده شده اند که علی رغم وجود ابزارهای ارتباطی (تلفن ، رایانه ) تبادل دانش بین کارکنان مشکل است .
  4. در جهان رقابتی امروز سازمان ها با کوچک نمودن ساختار فیزیکی و روی آوردن به مکانیزاسیون سعی در افزایش بازدهی خود دارند … در این مسیر ممکن است فرصت ها و برخی از منابع ارزشمند خود را از دست بدهند ، چون تجربه و دانش مربوط به انسان و مختص نیروی انسانی است ، تکنولوژی که تجربه تولید نمی کند .
  5. تجربه تک و می توان گفت منحصر بفرد است (در اشکال مختلف) ، ولی آینده متعدد و قابل پیش بینی نیست .
  6. تجارب و دانش ضمنی (tacit) هستند و اگر ثبت نشود ، بازیابی آن مشکل خواهد بود ، به همین خاطر بایستی آن را آشکار و به عبارتی صریح (Explicit) نماییم .
  7. تجارب مربوط به انسانها هستند ، و انسانها بسته به جغرافیای زیستی ، قومی ، فرهنگی و دینی با هم فرق دارند ، فلذا ؛ نیاز به دانش بومی و محلی برای حل مشکل خود دارند . به عبارتی چون خواستگاه ملل با هم متفاوت و البته در حوزه علوم انسانی است ، دانش بومی مناسبترین راه حل می تواند باشد . نمونه عینی آن مربوط به ناکامی های ارتش آمریکا در ویتنام و عراق است ؟ چون با فرمول آمریکایی وارد شدند که معارض با فرهنگ و اندیشه های این ملتها بود تن به شکست دادند و . . .

با این نگاه ، تجربه نگاری ابزاری است جهت عمق بخشی به هرم دانایی و توانمندی دانش سپاه که از طریق آن ، امکان افزایش دانش و یادگیری سازمانی فراهم می شود و با به گارکیری تجربه های مرتبط با مأموریت و وظایف ، کیفیت عملکرد سازمانی ارتقاء پیدا می کند . سازمانی که قداست آن از خون شهدا است و مربوط به همه آنهایی است که ادعای پاسداری از خون شهدا و مبارزه دارند و چاره ای جز تولید دانش بومی در غلبه بر توطئه های احتمالی در آینده و حال ندارند

«ز دانش چو جان تو را مایه نیست     به از خاموشی هیچ پیرایه نیست»

اگر نتوانیم دانش بومی مان را بر مبنای تجارب گذشته و حال تولید و آینده خود را بسازیم ، به قطع و یقین و به دست خود در مسیر خاموشی قرار خواهیم گرفت .

                             والسلام

                  طرح شده در جمع پایوران سپاه شهرستان نقده در ۷/۱۰/۱۳۹۰

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *