دانش و سازمان – ۲

بسم الله الرحمن الرحیم

دانش و سازمان ۲

یُوتی الحِکمَهَ مَن یَشآء وَمَن یُوتَ الحِکمَهَ فَقَد اوتِیَ خیراً کثیرا وَما یَذَّکَّرُ اِلّا اوُلُواالالباب

(البقره ۲۶۹)

(خدا) دانش و حکمت را به هرکس بخواهد(و شایسته بداند) می دهد ؛ و به هر کس دانش داده شود ، خیر فراوانی داده شده است . و جز خردمندان ، (این حقایق را درک نمی کنند ، و ) متذکر نمی گردند .

علاوه از کلام الهی که به آن اشاره شده ، از امام علی(ع) نقل است که ؛ مَن حَفِظ التَّجارُبِ اَصابَهَ اَفعالُه : (هر کس تجربه ها را گردآوری و به کار بندد ، کارهایش به صورت صحیح انجام پذیرد .)

در فرهنگ ایرانی  و در حوزۀ تمدنی ایران نیز دانش و علم از اهمیّت ویژه ای برخوردار است و می شود به موارد متعددی اشاره کرد ، به عنوان نمونه ، از مولانا جلال الدین رومی است که :

خاتم ملک سلیمان است علم     جمله عالم صورت و جان است علم

برای تبیین و تشریح موضوع علم و دانش که از گستردگی و اهمیّت منحصر بفردی برخوردار است ، به قطع و یقین نمی توان در یک جلسه و در یک سخنرانی عمومی به آن پرداخت . فلذا ، به تبیین کلیدواژه های آن خواهم پرداخت و برای درک آن نیاز به دقت مستمعین خواهد بود تا عمق و اهمیت بحث روشنتر شود .

            براستی با این همه تأکیدی که از کلام الهی و نقل معصوم در خصوص علم و دانش صورت پذیرفته است ، چگونه خواهیم توانست به تولید دانش بپردازیم ، ما با تمسک به کدامین دانش توانستیم هشت سال در مقابل قدرتهای بزرگ به پیروزی برسیم و امنیت و آزادی و استقلال مردممان را ضمانت کنیم .؟ به همین منظور ، به کلیدواژه هایی چون ؛ تعریف ، فرآیند ، نقش مدیریت ، خاستگاه و پایگاههای دانش ، ضرورت ثبت تجارب و تجربه از نگاه امام علی(ع) ، به اختصار بپردازیم .

تعریف : از میان تعاریف متعددی که از سوی اندیشمندان ارائه شده ، یک نمونه عبارت است :  مدیریت دانش مغهومی است که بر اساس آن اطلاعات به دانش قابل کاربُرد تبدیل و با تلاش اندک قابل استفاده برای افراد می شود که می توانند آن را به کار برند . (قلیچ لی -۱۳۸۸/۱۸)

فرآیند : فرآیند مدیریت دانش مستلزم تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش می باشد .(برایان برگر-۱۳۸۶) و به عبارت ساده تر ، فرآیند تبدیل دانش ضمنی ، پنهان و شفاهی که هر کس به تناسب فرهنگ و جغرافیای زیستی خود از آن برخوردار است ، به دانش صریح و آشکار و قابل استفاده عموم است .  فرآیندی که در حد اعلای خود به ؛ فرآیند خردورزی معروف شده است و مراحل تبدیل : داده ها به اطلاعات و اطلاعات به دانش قابل استفاده و در نهایت با تعیین رویکرد مناسب ، به خِرَد تبدیل می شود . مطلبی که از دل یک فرآیند مهمتری قابلیت شکوفایی پیدا خواهد کرد ، که به نظر همان فرهنگ سازمانی است ، به عبارتی دانش تا زمانی که به یک فرهنگ غالب در سازمان تبدیل نشود ، به آسانی تولید نخواهد شد و نکته شروع آن از افراد و گروه ها که منجر به قابلیت سازمانی و سازمان را دانش محور و بالنده نگه می دارد ، به همین استدلال است که مأموریت دانش در سازمان مربوط به تک تک افراد از پایین ترین رده تا بالاترین آن است .

نقش مدیریت : نقش مدیریت دانش پُر کردن شکاف میان فرآیند و عملکرد است ، با کاربرد فرآیند مدیریت دانش ، فعالیت ها به بهترین نحو ممکن انجام شده و فرآیندهای انجام این اعمال نیز به سرعت در سازمان نهادینه می شوند .(همان) نقشی که دارای عناصر تعریف شده و عبارتند از ؛ ۱) مدیریت ۲) تکنولوژی ۳) اطلاعات ۴) فرهنگ سازمانی .(همان)

خاستگاه های دانش :

۱)      سرمایه انسانی : شامل کارکنان دانشی ، تجربه و مهارتهای کارکنان ، کارکنان کلیدی و گرایشات فکری در سازمان .

۲)      محیط (جغرافیا) : شامل جغرافیای زیستی ، فرهنگی ، ژئوپلیتیک ، اقتصادی و ایدئولوژیکی .

۳)      ساختار سازمانی : شامل قابلیت های سازمانی ، رویکردها و عملکردها است .(ن.ک.به:قلیچ لی ۱۳۸۸ / پروست و رومهارت ۱۳۸۵ ازص۲۶تا۳۲)

ضرورت ثبت تجارب : با توجه به تجارب متنوعی و با ارزشی که از هشت سال دفاع مقدس و استان آذربایجان غربی که در آن به مشکلات متعددی روبرو هستیم و تجاربی که استمرار دارد ، و با توجه به درسی که از حضور و فرارآمریکایی ها در عراق می توان آموخت ، این است که در برخورد با مشکلات و حل مسائل هر منطقه بایستی به فرهنگ و جغرافیای آن توجه نماییم و به تناسب تجاب آن نیز متفاوت خواهد بود و به همین خاطر نیاز داریم برای تولید دانش بومی متکی به تجارب خودمان باشیم ، در غیر این مجبور بسنده کردن به یافته های غربی و شرقی و در حل مسائل مبتلابه ، به مشکل برخواهیم خورد ، به مواردی چند از ضرورت ثبت تجارب اشاره می کنیم :

۱-    تجربه تک است و می توان گفت منحصر به فرد و با خروج افراد از سازمان ، تجارب نیز بیرون می روند. و یا اگر ما می توانستیم بموقع تجارب فرماندهان بزرگ و شهیدمان مثل صیاد شیرازی و کاظمی و باکری را ثبت کنیم می توانستیم در تولید دانش موفق تر عمل کنیم ، چرا که آینده متعدد و غیرقابل پیش بینی است .

۲-    اگر تجارب که ذهنی و مخفی هستند ثبت نشود ، به مرور زمان از بین خواهند رفت و ما مجبور به هزینۀ مجدد خواهیم شد .

۳-    تجارب مربوط به انسان است (بسته به جغرافیای زیستی ، قومی ، فرهنگی و . . . ) به همین خاطر ، ضروری است در تولید دانش بومی تلاش کنیم که راه حلها در آن است و ما نیازمند به آن و . . .

تجربه از نگاه امام علی(ع) :

۱-    نقش تجربه در پیروزی ،

۲-    تجربه داشتن شرط اساسی در مشورت ،

۳-    نقش تجربه در فرماندهی ،

۴-    داشتن تجربه ، شرط اساسی در واگذاری مسئولیت ها ،

۵-    تجربه ، مانع فریب و شکست و . . .

ذوالفقار  صادقی

طرح شده در جمع پرسنل سپاه پیرانشهر به تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۹

 

مآخذ :

۱-    قرآن کریم ،

۲-    نهج البلاغه ،

۳-    خاکی ، غلامرضا : مورد پژوهی سازمانی (روشی پژوهشی برای تبیین آموزه های علمی از تجربه کاوی) ناشر : موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت – وزارت نیرو و معاونت تحقیقات و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران ،

۴-    قلیچ لی ، دکتر بهروز : مدیریت دانش (فرآیند خلق ، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کار) ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) ، چاپ اول : تابستان ۱۳۸۸ ،

۵-    مدیریت دانش : گیلبرت پروست / استفان روب / کاری رومهارت . مترجم : علی حسینی خواه – نشر یسطرون ۱۳۸۵ ،

۶-    برگرن ، برایان : مبانی مدیریت دانش ، ترجمه : دکتر محمد قهرمان و سید محمد باقری ۱۳۸۶ – نقل از مجله ، امید انقلاب ، شماره ۴۱۶ .

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *