روایت شام(۱)

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت شام(۱)

این نوشتار تقدیم به سردار قافلۀ شام- خرّم

         از روزی که خاندان عصمت و طهارت به قافله سالاری حضرت زینب کبری(س) در شام، اسیر خارجی خوانده شدند و در نظرگاه مردمان شامی، کافر حربی و شورشگر علیه خلیفه مسلمین جلوه داده شدند. و از داغی که بر دل زینب(س) از شماتت زده شد، قرن ها می گذرد. اما، نام و یاد زینب کبری(س) بر دلِ ریش شیعه تازه تر از همیشه جریان دارد. اسرای شام با مظلومیت خویش و با اسارت خویش و با صراحت خویش، نوری در دل تاریک تاریخ اسلام روشن کردند که ناب بودن راه روشن نبی اکرم(ص) در کربلا از نتایج آن است. آری، روایت شام، بیان یک حادثۀ منقطع تاریخی نیست، جریانی است که گذشت زمان آن را توفنده تر از زمان ماضی کرده است.

         روایت شام، در نظرگاهی غیر قابل تکرار بود، چه بسا عقلای عالم و نخبگان مسلمان آن را یک نکته تاریک در تاریخ اسلام می دانستند و تکرار آن را با گذشت زمان و با جریان بالنده و تکامل یافته ارتباط و عقل بشری در شناخت حقایق، غیر ممکن می دانستند. لیکن، اتفاقی که در ۱۶مرداد۱۳۹۱ه.ش و در نیمه های ماه مبارک رمضان برای زائرین حضرت زینب(س) و برای ۴۸ رزمنده دوران دفاع مقدس افتاد و برای مدت ۱۵۹روز دوام یافت، فرض محال را ممکن ساخت. نشان داد که جهل و عنادِ اُموی در کُشتن حسین(ع) و شماتت اُسرای کربلا، هنوز هم یکه تازی می کند.

         اگر روایت شام برای نویسنده قابل توجه و ارزش است، نه از باب این که مردانی از جنس مرد و ایرانی که عمری را در اعتلای اسلام و ایران سپری کرده اند و مدتی داغ اسارت کشیده اند، و حال در دفاع از این عزیزان بایستی دست به قلم برده شود، هم وطنم هستند، گهگاهی سلامی و دیداری و کلامی، عطوفت نانوشته از کربلا در بین ما حلقه وصل است و . . . پاسخ به دو پرسش اساسی است که نمی توان از تپش قلم جلوگیری کرد؟ آیا شباهتی بین آنچه در شام اُموی با شماتت و اهانت و تحقیر اهل بیت پیامبر(ص) با شامِ سال ۱۳۹۱ه.ش، با ۴۸ زائر ایرانی صورت گرفت، وجود دارد؟ و اگر فرض اثرگذاری شام حضرت زینب(س) که در موقع خودش محال می نمود، با شام و اسرای ایرانی قابل مقایسه و شباهتی دارد؟ در امتداد کربلاست، اثری به مثل خواهد داشت! روایت شام در این مجیز، تلنگری است به خود و فرصتی است برای محققین تا در هم کلامی با عزیزانی که در دسترس هستند و از خاطراتشان می پرسند، پاسخی برای ایرانی و مسلمان بیابند .

        ۲۶/۱۲/۱۳۹۱- ذوالفقار صادقی

About ذوالفقار صادقی

Check Also

پرسش و پاسخ سیاسی (۵) رزمندگی در گردونه سیاست ورزی:

رزمندگی واژه ‌ای است که به زندگی جمعی در جغرافیای ایران در دهۀ شصت انسجام و به سلایق مختلف وحدت مثال زدنی بخشید و حال با احساس اینکه این واژه مفهوم ساز با خطر مواجه شده به شکل طبیعی مدعیان آن را وادار به واکنش می‌کند بدون آن که از خود سؤال کنند چه اتفاقی باعث چنین برداشتی شده است، با این ذهنیت در فضای مجازی وارد گود سیاست و سیاست ورزی شده‌اند بی‌توجه به این مهم که دفاع از آرمان‌ها بدون گذر از متن واقعیات جاری مردم را به خاک مذلت در سبک زندگی می‌نشاند. این بخش از مجادله نمودی از چنین فضایی می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *